Blog

Vrouwen in theater. Of: je offerte verliezen aan de concurrent?

Een gesprek tussen twee collega’s in een prachtig commercieel bedrijf. Ze hebben net een uitvraag van de overheid ontvangen voor een mooi project.

“Wow, prachtig project! Dat gaan we winnen.”

“O ja, we moeten zo’n go/no go-formulier invullen. Kijk eens: alles staat op groen. Mooi!”

“Hoeveel kans hebben we om te winnen, denk je? Toch zeker 40%, echt meer dan de concurrentie!”

Een derde collega voegt zich in het gesprek:

“Jammer dat we deze offerte verliezen, toch een mooi project. Is er al een No Go?”

“WAT, wat bedoel je? Alle seinen staan op groen!”

“Ja, maar onze concurrent is sponsor van het theater.”

“Hoezo, welk theater? Wat heeft dat er nu weer mee te maken?”

“Nou, het theater in de stad waar het hoofdkantoor van onze klant staat.”

“Ja, dus …? Oh, dan nodigen ze hun klant uit. Die wordt volgegoten met bier en moet dan iets terug doen. Slim!”

“Nee nee, iets subtieler. Ze gaan naar het theater met hun partners. In een informele setting, dus de klant kan ingaan op die uitnodiging. Zeker met de vrouwen erbij.”

“En dan …?”

“Nou, dan leren die vrouwen elkaars echtgenoten kennen. De mannen die straks samen het project gaan oppakken, waar zeker gedoe gaat ontstaan. En die vrouwen gaan dan het project redden.”

“Hoe dan?”

“Op een dag komen die mannen klagend thuis van alle gedoe in het project, daar kun je op wachten. En dan horen ze: ‘Zeur niet zo over hem, in het theater was hij echt leuk. Jullie gaan het maar oplossen als grote mannen.” Die andere vrouw zegt natuurlijk hetzelfde en zo wordt het project weer rechtgetrokken.”

“Dus daarom gaan wij het nooit winnen?”

“Klopt!”

“Nu snap ik het. Het goede gevoel over de laagste offerte blijft een weekje hangen. Maar de keuze van de klant wordt uiteindelijk bepaald door de wetenschap dat ze samen in hetzelfde schuitje zitten én met elkaar in staat zijn problemen op te lossen.”

“Dus je gaat dit keer geen offerte maken?”

“Nee, natuurlijk niet. IK ben Gekke Gerritje niet!”

Welke tips kunnen we hier uit halen?

  • Hecht niet zoveel waarde aan al die rationele criteria op je go/no go-formulier. Objectieve beoordeling is schijn. De winnaar wordt degene waarvan de klant wil dat die wint.
  • Wanneer je laatste project bij die klant is geëindigd in gedoe win je de volgende keer nooit. Ze zijn het gedoe zat!
  • De kosten van een niet-gewonnen offerte voor je organisatie mag je niet onderschatten: de reputatie in de markt, het commitment bij de volgende offerte en het zelfvertrouwen dat nu eenmaal essentieel is in sales.
  • Blijf reëel over je kansen. Vrijwel iedere aanbieder schat de kans op winst veel te hoog in. Onverwacht winnen gebeurt nooit, onverwacht verliezen wel.

Stel jezelf eens de vraag: “Welke niet-rationele criteria gebruik ik om te bepalen of we een offerte gaan winnen of dat we kansloos zijn?”

Een kijkje nemen op onze campagnepagina van Gekke Gerritje is trouwens ook de moeite waard!

Rabobank
Paduit
Eltek
Start People
SNS Bank
Hoya
Baseclear
DVTadvies
AWVN
Santon
ANWB
KPN
Royal Haskoning
Robeco
Incassade
Capgemini
Centraal beheer
M&I Partners
IBM Security
Ouwehand Bouw
AT Osborne
Top