Blog

Voer jij beoordelings- of veroordelingsgesprekken?

December komt eraan. Bijna tijd voor de jaarlijkse beoordelingsgesprekken. Dat betekent voor veel managers en bedrijfsleiders weer slapeloze nachten. “Het gaat toch alleen maar over geld,“ vertrouwde een klant me laatst toe. “Ze willen altijd meer dan ik kan geven.”

Volgens mij zijn die slapeloze nachten helemaal niet nodig.

Hoe voorkom je dat beoordelingsgesprekken geen VERoordelingsgesprekken worden? Sterker nog: hoe zorg je voor prettige gesprekken die positieve energie geven en uiteindelijk uitmonden in positieve salesresultaten?

Structuur aanbrengen: drie bouwstenen
Om het onaangename verrassingseffect aan het einde van het jaar te voorkomen, is het belangrijk om gedurende het jaar een vaste structuur aan te brengen. Daar heb je deze drie bouwstenen voor:

  • Maak aan het begin van het jaar heldere afspraken (SMART) over de doelen. Baseer die niet alleen op jouw jaardoelen, maar zorg ook dat ze aansluiten bij de persoonlijke ontwikkeling van jouw medewerkers. Op die manier maak je vooraf eerlijke en haalbare afspraken.
  • Zorg dat de afspraken ‘kort-cyclisch’ zijn, zodat je tussentijds succes meteen met elkaar kunt vieren.
  • Bespreek gedurende het jaar regelmatig de voortgang met elkaar. Doelen naar boven of naar beneden bijstellen, kun je beter vroeg dan te laat doen.

De resultaten: eerlijk, transparant en voorspelbaar
Bij de klant die ik in het begin noemde, is de situatie inmiddels helemaal anders. De beoordelingsgesprekken leiden niet meer tot slapeloze nachten en die gesprekken worden ervaren als eerlijk, transparant en voorspelbaar.

Eerlijk, want het beoordelingsgesprek gaat allang niet meer alleen over geld. Door de goede afspraken en heldere voorwaarden is een eerlijke beoordeling inmiddels logisch. Medewerkers worden bovendien niet meer beoordeeld op hun mooie blauwe ogen of volgens het principe ‘Wie het hardste roept, krijgt het meeste voor elkaar.’

Transparant omdat de gesprekken het hele jaar zijn gevoerd, op basis van die heldere afspraken en doelen. Wanneer nodig zijn afspraken bovendien in onderling overleg bijgesteld, zodat de transparantie in stand is gebleven.

Voorspelbaar omdat de inhoud van het gesprek voor niemand meer een verrassing is. Niet voor de directeur, niet voor de bedrijfsleider of teamleider, én niet voor de medewerkers. Zij zijn tenslotte het hele jaar door met elkaar in gesprek gebleven.

Fijn en enthousiast
“We sluiten het jaar nu op een fijne manier af,” zei de klant. “En begin volgend jaar gaan we weer vol enthousiasme met elkaar in gesprek over de doelen van zowel de organisatie als van de medewerkers zelf.”

Herken je dit proces van slapeloze nachten en vervelende gesprekken? Graag help ik je om uit te zoeken wat in jullie specifieke situatie nodig is om (beoordelings)gesprekken te kunnen voeren waar jij én jouw medewerkers blij van worden.

Corry Grevel
06 57 18 95 08

Rabobank
Paduit
Eltek
Start People
SNS Bank
Hoya
Baseclear
DVTadvies
AWVN
Santon
ANWB
KPN
Royal Haskoning
Robeco
Incassade
Capgemini
Centraal beheer
M&I Partners
IBM Security
Ouwehand Bouw
AT Osborne
Top