Blog

Doelen stellen? Ja, leuk!

Hoezo is doelen stellen leuk? Het is vooral gedoe. En geeft onrust in het team. Want doelen stellen moet van de baas, zodat hij je er later op kan afrekenen.

Dat is tenminste wat ik vaak hoor van managers en medewerkers.
Gelukkig kan het anders. En we zullen hierna zien dat het zeker leuk kan worden. Echt!

Onze klanten vinden het inmiddels heel normaal. Doelen stellen voor de organisatie en het team. Daarna individuele doelen afspreken met iedere medewerker. Over professionele en persoonlijke ontwikkeling. En wat er nodig is om de doelen te kunnen waarmaken.

De eerste keer dat je hiermee aan de slag gaat binnen je bedrijf is dat spannend. Voor iedereen. En dat moet ook. Het gaat tenslotte over mensen en hun professionele toekomst. Dat is logisch en moet ook.

Wie doet wat?
Er wordt van iedereen iets gevraagd als je doelen gaat stellen. De directie moet goed kunnen uitleggen wat de visie is. Welke richting ga je uit met het bedrijf? En wat is daarvoor nodig van management en medewerkers?

Managers gaan in gesprek met hun medewerkers. Samen kiezen ze doelen voor het hele team. Die sluiten aan op de doelen van de directie. Dan volgen de individuele gesprekken: de teamdoelen worden weer vertaald naar persoonlijke doelen.

De managers hebben een dubbelrol. Want zij hebben het gesprek over persoonlijke doelen ook met hun eigen baas.

Best pittig dus, voor iedereen.

Samen voor succes gaan
Doelen die samen worden bedacht, worden ook samen gedragen. Je gaat met elkaar voor succes. En je hebt met elkaar iets te vieren, als ze behaald zijn.
Het stellen van doelen kan op allerlei manieren iets opleveren, zoals:

  • Duidelijkheid
  • Rust
  • Motivatie
  • Samenwerking
  • Minder klachten
  • Hogere kwaliteit
  • Efficiënter werken
  • Collega’s die elkaar opleiden
  • Gelukkige medewerkers
  • Meer omzet
  • Nog meer blije klanten

Bijstellen is falen?
Je kunt samen heel goed nadenken over doelen en ze echt SMART maken. Toch kunnen er altijd redenen zijn om ze bij te stellen.

Naar boven is prima natuurlijk. Reden voor een feestje. (Al is dat nu nog voor je beeldscherm, met borrelpakket in een virtuele bar.)

Dé reden van het afgelopen jaar voor het naar beneden bijstellen van doelen was uiteraard COVID-19. Maar ja, doelen worden ook wel eens niet gehaald om andere redenen.
Is het dan falen? Ja, soms wel.
Is dat erg? Nee, zolang je er maar van leert. Af en toe móet je zelfs falen om ervan te kunnen leren.

Soms is er een goede reden. Dan kan het naar beneden bijstellen van een doel juist weer een boost betekenen. De motivatie en het geloof in de haalbaarheid groeien. Dat kan tot verrassend positieve resultaten leiden. En is er dus toch iets om te vieren.

“In januari zijn de doelen voor mij bepaald. Als ik die niet haal, kan ik mijn promotie of salarisverhoging wel vergeten. En dat is precies de bedoeling van mijn baas. Zo word ik niet te duur voor het bedrijf.”

Voor veel medewerkers is dit helaas de ervaring uit het verleden. Maar dan was er veel mis in de aanpak:

  • Doelen zijn bepaald vóór de medewerker. Hij of zij zag voor zichzelf misschien wel prachtige doelen, die niet eens zijn besproken.
  • Een gesprek in januari en dan pas weer in december, om een oordeel te vellen. Waar is het tussentijds overleg?
  • Vaak wordt er door de manager totaal geen energie gestoken in het positief motiveren van medewerkers.
  • Waren er dan helemaal geen successen? Vast wel. En wanneer zijn die gevierd?
  • Hoe wordt eigenlijk bepaald dat een medewerker te duur wordt?

Doelen gehaald?
Ja hoor, daar komt het. Het einde van het jaar. Hoe sluiten we af? Waar komt die buikpijn toch vandaan, bij managers én medewerkers?
Heel simpel: iedereen weet dat er sinds januari niet meer over de doelen is gesproken. Niet in het team, en niet tussen manager en medewerker. Dat geeft een naar gevoel in de maagstreek.

Behalve als alles is gelopen zoals we hadden afgesproken. Dan worden er veel leuke gesprekken gevoerd in december. Over hoeveel groei er is bereikt. Persoonlijk, als team en als bedrijf. Gaaf dat we onze doelen hebben behaald. Dat we ze op tijd hebben bijgesteld. Mooi om als manager een salarisverhoging te kunnen aanbieden. Leuk voor een medewerker, om thuis te komen met een promotie in de hand.
Dat maakt de decembermaand in ieder geval een stuk gezelliger, op de werkvloer.

En dan?
Een nieuw jaar, nieuwe doelen! Die cyclus loopt vaak van januari tot januari. Toch hoeft dat helemaal niet. Begin eens wanneer het kan. In ieder geval wanneer iemand nieuw begint of een medewerker bij je komt met een idee.

Pak dit een paar jaar achter elkaar goed aan, als manager. Dan komt de vraag vanzelf al een keer in december: “Heb je onze gesprekken al ingepland voor januari? Dan kunnen we met elkaar weer doelen bedenken!”

Wat zijn jouw ervaringen met het stellen van doelen en zou je die willen delen? Of kan ik je er juist bij helpen? Bel of mail me eens, ik ben benieuwd.
 
 
Corry Grevel
corry@salescultuur.nl
06 57 18 95 08

Rabobank
Paduit
Eltek
Start People
SNS Bank
Hoya
Baseclear
DVTadvies
AWVN
Santon
ANWB
KPN
Royal Haskoning
Robeco
Incassade
Capgemini
Centraal beheer
M&I Partners
IBM Security
Ouwehand Bouw
AT Osborne
Top