Blog

Gesprek met medewerker: hou ’t spannend, maak ’t veilig

Ze zijn best spannend, de gesprekken over ontwikkelen en functioneren. Voor de medewerker, maar ook voor jou als leidinggevende. Een open gesprek voeren, gaat niet vanzelf. Hoe bereik je dat je medewerker zich kwetsbaar opstelt? En kun je dat zelf eigenlijk wel?

De spanning voor zo’n gesprek mag er ook best zijn. Zolang het maar wel veilig voelt, voor jullie allebei.

Verwachtingen
Laatst begeleidde ik een team bij zo’n proces. Een van de leden vertelde over zijn eerdere ervaringen. Bij een vorige werkgever vertelde de baas wat er het komende jaar van hem verwacht werd. Zonder uitleg over het waarom. De rest van het jaar werd er niet meer over gesproken. Maar aan het eind van die periode werd hij er wel op afgerekend. Dat voelde niet veilig. Logisch ook. Je moet het hele jaar met elkaar in gesprek blijven. Over de koers en over de bijdrage van de medewerker aan de doelen van het bedrijf. Pas dan ontstaat het gevoel van veiligheid en betrokkenheid.

Nu heeft dit teamlid dus voor het eerst een écht gesprek gevoerd met zijn leidinggevende. “Dit voelt veilig. We weten van elkaar wat we spannend vinden. Hierdoor wordt het nog leuker om hier te werken. Ik durf weer nieuwe dingen op te pakken en kijk weer positief naar de toekomst.”

Veiligheid in het team
Je merkt het gauw genoeg wanneer iedereen in het team zich veilig voelt. Dan komen er verrassend goede ideeën naar boven. Die meestal niet aan de vergadertafel zijn bedacht, maar van de werkvloer komen. Daar zit de vakkennis en weten ze hoe processen verlopen. Maak daar als werkgever gebruik van. Waardeer het wanneer een team zelf met voorstellen komt. Dat gebeurt als mensen zich veilig genoeg voelen om te experimenteren. En daarvoor ook de ruimte krijgen.

Experimenten
Komt er een goed idee dat vraagt om een experiment? Laat dan je waardering zien, en je vertrouwen. Geef het team de kans om wat te testen met het eigen idee.

Het is natuurlijk prachtig als zo’n experiment slaagt. En toch mag het ook mislukken. Het is belangrijk dat medewerkers fouten durven en mogen maken. Zorg wel voor heldere afspraken en duidelijke kaders. Daarmee bied je ruimte voor ontwikkeling.

Levert een mislukt experiment nog iets op? In ieder geval weet je dat het team ergens voor wil gaan. Ze voelen zich veilig genoeg om het experiment op te pakken. Ook als de uitkomst niet zeker is.

Zorg wel dat je evalueert, tijdens en na een experiment. Waarom is het gelukt, of waarom niet? Wat is er gedaan, en hoe? Wat kunnen we hiervan leren?

Leren van een mislukking is ook een vorm van succes boeken!

Oneindig
Het is een proces dat nooit eindigt, in gesprek blijven met je medewekers.

De ene keer loopt het allemaal soepel. Maar soms zit je allemaal even in een dip. Dan is het goed om eens terug te kijken en te realiseren wat je samen hebt bereikt. Hoe iedereen zich ontwikkelt, op het persoonlijke vlak en in het vakgebied. Hoe sterk het team is geworden, doordat iedereen zich veilig voelt. Je zult positief verrast zijn.

Wil jij een magische, veilige verbinding maken met je medewerkers? Benieuwd hoe je dat aanpakt? Bel of e-mail mij gerust.
 
 
Corry Grevel
SalesCultuur
De magische verbinding

corry@salescultuur.nl
06 57 18 95 08

AT Osborne
Hoya
Sweco
Rabobank
KokxDeVoogd
ANWB
Royal Haskoning
Baseclear
Tauw
AWVN
DVTadvies
KPN
Bureau Bouwkunde
Omedi
Paduit
Eltek
Start People
SNS Bank
Santon
Robeco
Incassade
Capgemini
Centraal beheer
M&I Partners
IBM Security
Ouwehand Bouw
Top