Blog

Goede bedoelingen, wat koop je daar nou voor?

“Nou ja, ze bedoelt het niet verkeerd. Tuurlijk, dit was weer heel onhandig. Maar daar zijn we inmiddels wel aan gewend. In het begin hebben we nog weleens gevraagd hoe zulke dingen toch kunnen gebeuren. Haar reactie? Dat ze gewoon zo is.”

In elke organisatiecultuur zie je patronen die vervelend zijn, en beperkend. Maar weet je welke écht de aller-taaiste zijn? Gedrag vanuit goede bedoelingen, maar wel met nare effecten.

Hoe moeten we daarnaar kijken? En hoe gaan we ermee om?

Goede intenties zijn vooral lastig
Als je op zoek gaat naar de oorsprong van gedragspatronen, kom je uit op twee mogelijkheden. Het handelen komt vanuit goede, of vanuit slechte bedoelingen. Bij onhandige acties zie ik nog liever dat ze zijn ontstaan uit slechte bedoelingen, zoals luiheid of eigenbelang. Dan is het in ieder geval duidelijk. Je weet waar je naar kijkt. En zonder te aarzelen kun je er het mes in zetten. Of misschien wel de bijl.

Aan goede bedoelingen met vervelende effecten stoor ik me veel meer. Sterker nog: soms roept het zelfs een flinke agressie bij me op. En weet je waarom? Vooral omdat het veel lastiger is om door te dringen tot de ‘dader’. Kritiek komt vaak totaal niet door het pantser heen. Of beter gezegd: door de mantel der liefde waarmee iemand zichzelf bedekt: “Mijn intenties waren toch goed?”

En dat bedekken gebeurt ook door de rest van de organisatie: “Tja, die zit nou eenmaal zo in elkaar.” Iedereen weet allang dat de bedoelingen goed zijn. Dus gaat iedere collega het onhandige gedrag compenseren. Met als gevolg dat het eindresultaat ook nog eens prima is. “Zie je, het is wel weer gelukt.” Ja, dank je de koekoek. Ten koste van heel veel energie bij anderen, wat meestal onzichtbaar blijft. Zo houd je ongewenste patronen veel te lang in stand.

Dus?
Maak onhandig gedrag binnen de organisatie áltijd bespreekbaar. En pak het aan! Goede intenties of niet, deze collega zal iets bij zichzelf moeten veranderen. Dat iemand ‘zo is’ kun je echt niet meer als excuus accepteren.
 
 
Het zijn trouwens geen uitzonderingen, hoor. Iedereen kent genoeg voorbeelden van goede bedoelingen met nare effecten, dat weet ik zeker.
Welke zie jij, in jouw organisatie?
 
Jan Rezelman
SalesCultuur
06 53 44 72 66

Rabobank
Paduit
Eltek
Start People
SNS Bank
Hoya
Baseclear
DVTadvies
AWVN
Santon
ANWB
KPN
Royal Haskoning
Robeco
Incassade
Capgemini
Centraal beheer
M&I Partners
IBM Security
Ouwehand Bouw
AT Osborne
Bureau Bouwkunde
Sweco
Top