Blog

Succesvolle sales met een positieve mindset

Voor mij is dit de mooiste definitie van mindset:
Mindset is jouw kijk op de wereld, gebaseerd op je ervaringen. En het is de reden waarom je dingen doet. Maar ook juist waarom je dingen niet doet.

Een positieve mindset (of in het Nederlands: grondhouding) draagt bij aan positieve salesresultaten. In deze blog ga ik je uitleggen hoe je daar naartoe kunt werken.

Een voorbeeld uit de salespraktijk: het opvolgen van een offerte. Wat is een goed moment om de klant te bellen? Is dat één week na het versturen, of kan ik beter twee weken wachten? Is vrijdag een goede dag of kan ik beter op maandagmorgen bellen?

Niemand vindt het leuk om een blauwtje te lopen, ook niet zakelijk. Vaak wordt er dus maar helemaal niet gebeld. We nemen maar aan dat de klant ons wel belt. Je krijgt dus een te afwachtende houding. Niet goed voor jou en niet goed voor de klant.

Je mindset stuurt in feite je gedrag. Naarmate je meer negatieve ervaringen meemaakt, zal je de acties die je eerder deed sneller achterwege laten. Je zag al bij het opvolgen van die offerte dat dit onwenselijk is.
Het hangt er maar net vanaf van welke kant je iets bekijkt. Dat kan het verschil maken tussen een negatieve en positieve insteek.

  • Moet je verkopen om je target te halen?
    Je verkoopt om je klant te helpen kopen!
  •  

  • Denk je dat je niet kunt verkopen?
    Bedenk dat iedereen kan LEREN verkopen!
  •  

  • Verkoopangst?
    Voor de koper is het waarschijnlijk nog veel spannender!
  •  

  • Verkoop is een afdeling?
    Verkopen is een houding!

Nu hoor ik je gewoon denken: “Maar hoe ga ik dan van een negatieve naar een positieve mindset?” Zo’n mindshift bereik je door te zorgen dat juist positieve ervaringen de overhand krijgen in je hoofd.
De uitspraak van Pipi Langkous was zo gek nog niet: “Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan.”

In sales is er een enorm handig hulpmiddel om tot een positieve mindset te komen: redeneer altijd vanuit de basisgedachte ‘verkopen is helpen kopen’. Als je een klant wilt helpen, bel je toch nooit ongelegen?

Wanneer je bij jouw verkoop stappen gaat zetten naar een positievere mindset, zal je zien dat je succesvoller wordt. En wanneer ik je daar nog bij kan helpen, mag je me natuurlijk altijd bellen of e-mailen.

En bedenk als je toch een keer ‘nee’ hoort: het is nooit persoonlijk. Zie het als een signaal dat de klant (nog) niet kan of wil veranderen. Zo hoeft ook een afwijzing dus helemaal geen negatieve ervaring zijn.

Rabobank
Paduit
Eltek
Start People
SNS Bank
Hoya
Baseclear
DVTadvies
AWVN
Santon
ANWB
KPN
Royal Haskoning
Robeco
Incassade
Capgemini
Centraal beheer
M&I Partners
IBM Security
Ouwehand Bouw
AT Osborne
Top