Blog

Te veel werk of te veel druk? Of allebei?

Er zit een wereld van verschil in, of je mensen het druk hebben of zich druk maken. Soms is de hoeveelheid werk echt niet weg te krijgen. Of het voelt in ieder geval zo.

Wat ook de reden is dat je mensen overbelast of gestresst raken, je moet daar wel iets mee. We gaan hier kijken naar het wat en hoe.

Beheersbare werkdruk
De landelijke cijfers van het ziekteverzuim lopen snel op. Vaak wordt ‘werkdruk’ genoemd als een belangrijke oorzaak. Dat maakt het tot een vervelend woord, met een negatieve lading. Maar veel mensen presteren juist geweldig als ze werkdruk ervaren. Ze hebben het nodig!

Het is dus de kunst om het beheersbaar te houden. Als je medewerkers een te hoge werkdruk hebben of ervaren, kan dat ernstige gevolgen hebben. Het gaat dan ten koste van de gezondheid, van de mensen én die van je bedrijf.

Soms loopt het lekker. Sales is goed bezig en de opdrachten komen bijna als vanzelf binnenrollen. Maar het gevaar ligt altijd op de loer, dat je ten onder gaat aan je eigen succes. De interne druk die het met zich meebrengt, kan ten koste gaan van je mensen. En daarmee uiteindelijk van je klant. Dan heb je de poppen aan het dansen.

Echt of beleving?
Als eerste moet je op onderzoek uit. Is de hoeveelheid werk echt te ver opgelopen? Of zit het vooral ‘tussen de oren’?

Het kan allebei leiden tot ziekte en zelfs langdurige uitval van medewerkers. Dat gun je niemand en het is ook niet goed voor je organisatie. Toch vragen beide situaties een andere aanpak van jou als ondernemer.
 
 
Wanneer je merkt dat er vooral gesproken wordt over ‘te druk’, kun je:

  • luisteren
    Vaak helpt het al, om een half uurtje met elkaar aan tafel te gaan zitten en gewoon te luisteren. Neem het serieus! Ook al heb je de oplossing niet á la minute.
     
  • vragen stellen
    Waar ligt het probleem volgens je medewerkers? Zij ervaren de druk en weten waarschijnlijk heel goed waar de schoen wringt.
     
  • samen een plan maken
    Inventariseer met je team de mogelijke oplossingen die het gevoel van druk kunnen verminderen. Maak daarin gezamenlijke keuzes.
     
  • hulp zoeken
    Kom je er onderling niet uit? Zit je al in de fase dat het ziekteverzuim oploopt doordat mensen uitvallen met burn-out klachten? Probeer dan in ieder geval een domino-effect te voorkomen. Aarzel niet en laat iemand van buiten helpen met het vinden van een oplossing. 
  •  

Als de hoeveelheid werk echt niet meer bij te houden is, kun je:

  • nieuwe mensen werven en/of je productieproces uitbreiden
    Dat klinkt vanzelfsprekend, maar in de praktijk is het natuurlijk niet zo eenvoudig. Zeker niet in deze arbeidsmarkt.
     
  • vragen of er mensen zijn die meer willen werken, tijdelijk of structureel
    Dit moet wel binnen de wetgeving passen. En het kan alleen als je mensen het aankunnen. Zorg in ieder geval dat je het netjes regelt, met een (tijdelijk) aangepast contract.
     
  • samen met je medewerkers kijken naar effectiever en efficiënter werken
    Dat wil echt niet altijd zeggen dat het nu níet goed gaat. Maar soms vind je gezamenlijk toch een kleine aanpassing of slimme toevoeging die verrassend veel tijd oplevert.
     
  • kritisch kijken naar het huidige werkproces
    Valt hier nog iets in aan te passen? Bijvoorbeeld een andere volgorde aanhouden of het aantal tussenstappen van order naar factuur verminderen? 
  •  

Herken je het bij jouw bedrijf? Die oplopende werkdruk, op welke manier dan ook. Hebben jullie ook te veel werk, of te veel druk?
Bel dan gerust. Meestal is een half uurtje sparren al genoeg voor een mogelijke eerste stap naar een oplossing. Dat moet toch wel passen in je drukke agenda?
 
 
Corry Grevel
06 57 18 95 08
corry@salescultuur.nl

AT Osborne
Hoya
Sweco
Rabobank
KokxDeVoogd
ANWB
Royal Haskoning
Baseclear
Tauw
AWVN
DVTadvies
KPN
Bureau Bouwkunde
Omedi
Paduit
Eltek
Start People
SNS Bank
Santon
Robeco
Incassade
Capgemini
Centraal beheer
M&I Partners
IBM Security
Ouwehand Bouw
Top