Case

Jaarlijkse EMEA Sales Kick Off

Het Europese team van Eltek “A Delta Group Company” plant jaarlijks een Sales Kick Off. Drie dagen die normaal door middel van presentaties en saaie monologen gebruikt worden om terug te kijken op het vorige jaar en alvast vooruit te kijken naar het komende jaar.

Eltek wilde dat anders doen en de kick off juist gebruiken voor inspiratie, teambuilding en kennis deling. De onderstaande elementen waren het uitgangspunt.

  • Eltek medewerkers zijn erg pragmatisch en “hand on”;
  • De voertaal is Engels gedurende de gehele Kick Off;
  • Vanzelfsprekend is de (Sales)Cultuur is in alle aanwezige landen anders;
  • Totale groepsgrootte is meer dan 75 personen;
  • Naast de Sales mensen waren er ook deelnemers die werkzaam zijn in Marketing, Finance en Productie.

De inhoud van de sales kick off moest inspirerend zijn voor alle deelnemers.
 

Doelstellingen

De belangrijkste doelen van deze sales kick off zijn:

  • Teambuilding zodat kennis op een meer natuurlijke manier plaats vindt.
  • Veranderen van het gevoel omtrent verkoop.
  • Een stap maken richting het verkopen van waarde voor de klanten en eindgebruiker in plaats van de specificaties van een product.
  • De Sales Kick Off moet in het laatste kwartaal van het boekjaar nog vers in het geheugen liggen.

 

De aanpak

Met de uitgangspunten en de doelstellingen in het achterhoofd heeft SalesCultuur een twee daags Sales Inspiration Program (SIP) opgesteld waarin:

  • Iedereen aanwezig werd aangespoord om verkoop te zien als onderdeel van hun werk.
  • Onderscheidend vermogen voor Eltek werd gevonden in grote maar ook kleine dingen.
  • Ruimte was voor persoonlijke- en teamontwikkeling.
  • Structuren geïmplementeerd zijn voor borging.

Fius van Laar – als ervaren internationaal trainer & techneut – heeft zijn rijke ervaring op het gebied van directe en indirecte verkoop ingezet.
 

De resultaten

Het persoonlijk actieplan als borging van de Sales Kick Off is inmiddels onderdeel van ieder (team) overleg. Het onderscheidend vermogen naar het verkoopkanaal en de eindgebruikers is verder aangescherpt. Het uitwisselen van account en project informatie is in hoge mate toegenomen.
 

Volgens de opdrachtgever

“Recently, Fius took part in our EMEA Kickoff meeting. With his in-depth knowledge of the industry and energetic approach, Fius was immediate recognized as an expert trainer. Fius has helped us to change our mindset towards sales which involves lot more than just learning some sales tips & tricks.”

Wim van Kreel
EMEA Sales Director Industrial

AT Osborne
Hoya
Sweco
Rabobank
KokxDeVoogd
ANWB
Royal Haskoning
Baseclear
Tauw
AWVN
DVTadvies
KPN
Bureau Bouwkunde
Omedi
Paduit
Eltek
Start People
SNS Bank
Santon
Robeco
Incassade
Capgemini
Centraal beheer
M&I Partners
IBM Security
Ouwehand Bouw
Top