social selling

Nieuws

Social Selling Quickscan

Social Selling? Wat moeten we ermee?

Het is een vraag die we bij SalesCultuur vaak krijgen van onze klanten.
Veel salesteams worstelen met Social Selling. Wat is het precies? Kan iedereen dat? Hoe beginnen we hiermee? Hoe meten we het? Betekent dit dat we moeten ophouden met het bellen van onze klanten?
Duizend-en-één vragen …

Wat mij betreft is Sales gewoon nog steeds Sales. Social Sales is niet anders, het draait nog altijd om het vinden van de juiste contactpersonen en beslissers, bij de juiste organisaties en zorgen dat je een krachtige relatie met ze opbouwt. Zodat je als salespersoon of als team een goed beeld krijgt van hoe je je klant het beste kunt helpen en de meeste meerwaarde kunt bieden.

Wat wél veranderd is is de opkomst van Social Media. En specifiek voor professionals: LinkedIn. Dit biedt een ongekende kans om je te profileren, als organisatie maar ook als salesteam. Je hebt de mogelijkheid om lang voor je eerste contact met een klant al een positieve indruk te wekken en dus je kansen op een afspraak of opdracht te vergroten. Daarbij biedt het een ongekende bron aan informatie over potentiele klanten en hun organisaties: wat drijft hen, wat speelt er, wie neemt de beslissingen en wie zijn de stakeholders en de onderlinge relaties?
Toch worden deze mooie kansen vaker niet benut dan wel. Sales bestaat al millenia, maar een platform als LinkedIn pas tien jaar. Door deze extreem snelle opkomst geldt vaak nog altijd: onbekend maakt onbemind. Angst en onkunde, ‘Ik ben er niet handig mee.’ en ‘Hoe meten we dan concreet wat het oplevert?’. In veel salesteams vormen het obstakels en vragen die voorkomen dat er echt gebruik wordt gemaakt van deze fantastische moderne gereedschappen.

Maak je geen illusies: Social Media en LinkedIn worden dagelijks gebruikt om jullie organisatie en salesteams te bekijken en te beoordelen. De vraag is, wat doen we hiermee?
Ga je de relatie met je klant vormgeven door als salesteam actief aan de slag te gaan met je profiel en uitstraling en deelnemen aan de conversatie? Of niet?

SalesCultuur kan helpen. Middels een QuickScan kunnen we in kaart brengen wat het huidige Social Selling-profiel is van jullie salesteams, en hun vaardigheidsniveau meten. Verder stellen we jullie Social Selling Index vast.
Op basis hiervan kunnen we een training/coaching op maat aanbieden waarmee een Salesteam optimaal profiteert van alle voordelen van Social Selling.

Wacht dus niet langer: neem deel aan de conversatie die allang plaatsvindt en waarvan ook jouw organisatie onderwerp is. Zorg dat je meer invloed krijgt op hoe klanten en toekomstige medewerkers je organisatie ervaren. Verhoog de kansen op productieve en waardevolle interacties als gevolg van een positief, doelgroep-georiënteerd profiel op LinkedIn. En maak dat jullie Salesteams vooruitlopen op de concurrentie, door krachtige skills en het beter gebruikmaken van Social Selling voor de business.

Aragorn
 
 
De eerste drie aanmelders voor een QuickScan krijgen niet alleen een evaluatie van de huidige Social Selling-performance van de organisatie, maar ook een persoonlijke review van maximaal drie LinkedIn-profielen. (Bijvoorbeeld leuk voor de directie, als boegbeeld van de organisatie.)
Geïnteresseerd? Neem dan contact met mij op via telefoon of e-mail, of gebruik het contactformulier.

AT Osborne
Hoya
Sweco
Rabobank
KokxDeVoogd
ANWB
Royal Haskoning
Baseclear
Tauw
AWVN
DVTadvies
KPN
Bureau Bouwkunde
Omedi
Paduit
Eltek
Start People
SNS Bank
Santon
Robeco
Incassade
Capgemini
Centraal beheer
M&I Partners
IBM Security
Ouwehand Bouw
Top