Twintig jaar geleden ben ik gestart met mijn trainingsbureau. En al snel had ik mijn eerste klant: een hypotheekshop in Den Haag. Maar toen kwam de vraag …. hoe kom ik aan m’n volgende klanten?
Het staat me nog bij als de dag van gisteren: tien brieven sturen. Gewoon op papier en verzonden met de post.
En natuurlijk: nabellen.
Van één hypotheekshop ging het naar drie, en drie werden er tien. Dankzij de papieren brief!
Naar die tijd dwaalden mijn gedachten vandaag af, tijdens het versturen van enkele berichtjes aan relaties. Wát een leuk en handig proces is dat toch! Ondersteund door LinkedIn, mail en Whatsapp. En zó fijn om soms al heel snel reacties te krijgen.
De Rolodex, wie kent dat ding nog? LinkedIn houdt ze nu voor me in de gaten, mijn meer dan 1.000 relaties. Elke week krijg ik keurig een overzicht: wie is van plek veranderd? Enorm handig, dat kon mijn Rolodex vroeger toch echt niet. Tegen de jongere lezer die geen idee heeft waar ik het over heb zou ik zeggen: kijk hier eens.
Het is een gedachte die me soms ineens bekruipt. Zal ik weer een brief op papier gaan schrijven en versturen? Of is dat een dwaas, nostalgisch idee?