Blog

Innovatie: waak voor de woekerplant!

Bamboe, Japanse duizendknoop, meiklokjes … woekerplanten zijn de nachtmerrie voor elke tuinier. Leuk weetje, maar wat heeft dat met mijn bedrijf te maken?

Innovatie is het gevolg van nieuwe, frisse ideeën. Die kunnen uit alle lagen van de organisatie komen. Geweldig toch, als er een rijke voedingsbodem is voor creativiteit? Klopt, tenzij je al die ideeën laat woekeren. Voor je het weet, ben je het overzicht kwijt en raak je bedolven.

“Wanneer komt je eerstvolgende nieuwe product beschikbaar voor de markt?”, vraag ik aan de directeur.
“Pfff, wist ik het maar.”
“En hoeveel ideeën heb je in ontwikkeling?”
“Geen idee, ik zou willen dat iemand mij dat kan vertellen.”
“Wie zorgt er eigenlijk voor sturing bij de keuzes voor nieuwe ideeën?”
Directeur: “Nou, ik in ieder geval niet …!”

Dit jaar heb ik al minstens tien van dit soort gesprekken gevoerd.
Je zou verwachten dat innovatie een creatief proces is dat wordt gevolgd door een professioneel salestraject. Maar in de afgelopen periode ben ik tot een opmerkelijk inzicht gekomen. Het ontwikkelen van innovaties is gewoon een strak proces. Tien stappen in een vaste volgorde en met een zeer consequente sturing. Dat is dé manier om een redelijk voorspelbaar resultaat te krijgen als het gaat om nieuwe producten en diensten.

Laatst hebben we bij een organisatie een diagnose uitgevoerd: hoe is het gesteld met de InnovatieCultuur? Onze vragen leidden tot duidelijke inzichten.

  • Met welke nieuwe producten en diensten zijn jullie bezig?
    Niemand bleek het overzicht te hebben.
  • Volgens welk proces werken jullie?
    “We zijn nu aan de derde variant bezig. Maar ook aan deze houdt niemand zich.”
  • In welke fase zit het proces, op weg naar de markt?
    “We zijn het intern momenteel technisch aan het perfectioneren.”
  • Wie bepaalt wat er door mag gaan, en wat gestopt wordt?
    “Stoppen? Elk idee is het ‘kindje’ van iemand, dus dat doen we hier niet. Dat zou toch zonde zijn van de inspanningen?”

Creativiteit gedijt bij een helder proces.
In sommige stappen komen alle originele ideeën aan bod. Maar er zijn ook fases waarin je bij de klanten checkt of het basisconcept eigenlijk wel klopt.
De ene keer is er ruimte voor baanbrekend denken. Op andere momenten stel je jezelf vragen als: “Aan wie willen we dit verkopen, en heeft diegene eigenlijk wel bevoegdheid en budget?”
Het enthousiast maken van een eerste klant lukt meestal wel. Maar elders in het proces moet je ook reëel en onderbouwd op zoek gaan naar klant 2 t/m 100, en die zijn een stuk taaier.

Het verkopen van innovaties brengt meer risico’s voor de klant met zich mee. Dat vraagt om andere accenten. Wees daar zorgvuldig in!
Vanuit onze ervaringen hebben we drie tips voor je:

  1. Vind je dat te weinig innovaties de markt halen? Waak voor de woekerplant! Dus stop er niet méér ideeën in, maar ga juist snoeien en leg de focus op een of twee. Bouw het vertrouwen op dat een idee succesvol kan worden in de markt.
  2. Werk aan een vast proces: in ongeveer tien stappen ‘van idee naar gezonde business’.
  3. Maak voor iedereen in het bedrijf zichtbaar in welke fase de ideeën zitten, bijvoorbeeld met een poster. Dat stimuleert!
    Een diagnose van de huidige en gewenste SalesCultuur binnen bedrijven laat vrijwel altijd zien dat er een sterke behoefte is aan nog meer aandacht voor innovatie. Dat is ook heel begrijpelijk: in deze wereld van snelle ontwikkelingen wil je (mee) vooroplopen. Dan kom je toch een stuk lekkerder bij je klant op de koffie.

Voel jij je ook weleens een wanhopige tuinier? Bel of mail me eens.

Bonustip: lees ook mijn blog ‘Innovatie verkopen? Vergeet het maar!’

Jan Rezelman

AT Osborne
Hoya
Sweco
Rabobank
KokxDeVoogd
ANWB
Royal Haskoning
Baseclear
Tauw
AWVN
DVTadvies
KPN
Bureau Bouwkunde
Omedi
Paduit
Eltek
Start People
SNS Bank
Santon
Robeco
Incassade
Capgemini
Centraal beheer
M&I Partners
IBM Security
Ouwehand Bouw
Top