Blog

Diagnose: je hebt maar één kans per jaar (8/8)

Het laatste blog van onze serie.

Veel van onze klanten willen groeien. Duurzaam en winstgevend groeien. Omdat het noodzakelijk is, of gewenst. De een wil meer, de ander minder. De logische vraag is vervolgens: hoe dan?

Het antwoord is niet zo simpel. Na het stellen van die vraag komt er van alles naar boven:


Je kunt hier navigeren door de serie van acht blogs, waarmee we een helder overzicht willen geven in wat we onze klanten allemaal kunnen bieden.
0. SalesHorizon: de kracht van een sterke commerciële basis
1. Transformatie van de salescultuur
2. Rust als de basis op orde is
3. Portfolio analyse
4. Initiatieven starten
5. Doen! Wat wordt de aanpak?
6. Wie neemt de leiding?
7. Diagnose

  • Dezelfde dingen doen, maar iets harder werken.
    (niet echt duurzaam)
  • Een bepaalde stap zetten, die volstrekt logisch lijkt in deze situatie.
    (niet echt kansrijk, want dit wordt de zoveelste poging en het is nog nooit gelukt)
  • Iets nieuws verzinnen.
    (niet echt realistisch, want bijna altijd loopt dat uit op een innovatie die veel tijd gaat kosten en voorlopig geen bijdrage aan groei met zich meebrengt)

Krappe speelruimte
In de praktijk speelt er altijd een veelheid aan veranderingen, thema’s, corporate initiatieven, digitalisering, noem maar op. Dit zorgt dat de speelruimte om daar nóg een extra initiatief aan toe te voegen, heel krap is. Daarom moet je eigenlijk zeker weten dat het gaat lukken. Anders is je kans weer voor een jaar verkeken.

Begin met een diagnose
Klanten zeggen vaak: “Het verleden is niet interessant, de enige manier is om vooruit te kijken. Er is helemaal geen tijd voor zo’n diagnose, we moeten nu iets doen.”

Maar wij hebben het al zo vaak gezien: op die manier blijf je vastlopen.

Waarom is een diagnose altijd het startpunt, bij SalesCultuur? Omdat winstgevende groei sterk verbonden is met Sales én met Cultuur. En de combinatie van die twee is in veel organisaties een heel knutselwerk geworden. Het kan nog zo professioneel zijn omlijst met mooie managementtermen en allerlei theorieën, het blijft een complex knutselwerk.

Moet je daar dan nog een extra laag aan toevoegen, met wéér een initiatief? Dat helpt hooguit eventjes, maar het effect is snel uitgewerkt. Resultaat: de boel is nog ingewikkelder geworden én je bent weer een jaar verder.

Volstrekt helder
Er zijn twee zaken die we helemaal duidelijk willen hebben in de diagnose:

  • Wat is de situatie nu, op het gebied van Sales en Cultuur?
  • Hoe is die ontstaan? Dit is de belangrijkste vraag!

Cultuur ontwikkelt zich via logische principes, en altijd vanuit de beste bedoelingen. Maar soms past het na verloop van tijd niet meer, omdat situaties zijn gewijzigd. Je kan alleen iets veranderen aan de Cultuur als je weet wanneer en waar het is ontstaan. En als je het behandelt als een levend wezen met energie en een ziel, dat gezien en gehoord wil worden.

Een voorbeeld:
Bij de diagnose moeten we vrijwel altijd terug in de tijd. Naar de laatste reorganisatie, fusie, ruzie. En zeker naar de laatste ontslagronde. Als de directeur een regionale vestiging bezoekt, kan dat maar één ding betekenen: er vallen ontslagen. Want zo ging het in het verleden altijd. Maar nu is dat anders. Alleen weet de Cultuur dit nog niet.

Helder startpunt
De diagnose geeft diep inzicht in alle oorzaken waarom je groei niet lukt. En dan bedoelen we ook echt alle! Ook als ze verborgen zijn in de blinde vlekken van de Cultuur.

Dus je hoeft nooit meer te twijfelen of er toch nog iets anders een rol speelt. Dat geeft rust. In de discussie binnen je MT, met je collega’s, met je baas. Want er is een helder startpunt, waar iedereen het over eens is. Waarschijnlijk zelfs voor het eerst. Dit is noodzakelijk voor verandering.

Specifieke elementen van de diagnose
Onze diagnoses hebben dan ook een paar duidelijke kenmerken:

  • SalesCultuur spreekt met iedereen in de organisatie. Echt iedereen! Dus ook, of zelfs juist met degene die daar geen zin in heeft of er enorm tegen opziet.
  • Wij interviewen ook klanten en maken blinde vlekken zichtbaar met een blik van buitenaf.
  • We werken met een eigen assessment en zorgen voor honderd procent deelname. Zodat niemand zich hoeft af te vragen wat het deel dat het niet heeft ingevuld, daarmee eigenlijk wil aangeven.

Ooit werden we zelf verrast door een zijeffect, inmiddels kennen we het: heel vaak ontstaan al tijdens de diagnose spontane acties en verbeteringen. En dat is natuurlijk mooi meegenomen.

Een geslaagde transformatie
De diagnose betekent ook een voorbereiding op de volgende stap: een geslaagde transformatie, op weg naar een duurzame en winstgevende groei. Noodzakelijke elementen daarvoor zijn: focus, tijd, energie en plezier.

De diagnose en alle onderliggende oorzaken, geven ook dieper en samenhangend inzicht in de focus. Daarbij beperken we ons tot de drie belangrijkste inhoudelijke thema’s die de eerste geslaagde stap voor je verandering vormen.

Draagvlak: mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden
Door de opzet van de diagnose is er bovendien veel draagvlak gecreëerd voor deze thema’s: iedereen doet mee. Een beter startpunt heb je nog nooit gehad. Er is een uitstekende basis gelegd voor een geslaagde transformatie.

Wil jij ook veranderen, maar weet je niet hoe? We helpen je graag.
Neem dan contact op met SalesCultuur, dat kan door te klikken op onze namen onderaan.
 
 
Met een transformerende groet,
Fius, Hugo en Jan

AT Osborne
Hoya
Sweco
Rabobank
KokxDeVoogd
ANWB
Royal Haskoning
Baseclear
Tauw
AWVN
DVTadvies
KPN
Bureau Bouwkunde
Omedi
Paduit
Eltek
Start People
SNS Bank
Santon
Robeco
Incassade
Capgemini
Centraal beheer
M&I Partners
IBM Security
Ouwehand Bouw
Top