Creatieve ideeën succesvol implementeren
Opnieuw een deelnemer aan ons salescultuurprogramma (SCP) die bereid is daar een gastblog over te schrijven. Hoe mooi is dat? Deze keer gaat het over een sessie die is gewijd aan innovaties. We laten Edgar aan het woord:
Onze mensen barsten van de creatieve ideeën. Die worden regelmatig opgepakt en soms uitgewerkt tot succesvolle innovaties. Tijdens het Salescultuurprogramma (SCP) is daar een sessie aan gewijd. Want wat is nou eigenlijk een innovatie en hoe kan je deze succesvol implementeren?
Volgens Rogers en Shoemaker (in Flikkema & Jansen, 2004) is een innovatie het toepassen van nieuwe technologieën in producten, diensten en processen. SalesCultuur heeft voor ons de vertaling gemaakt naar de volgende definitie:
een innovatie = een creatief idee succesvol implementeren.
Typen
We maken onderscheid tussen drie ‘typen’ innovaties:
- Horizon 1 innovaties gaan in op het bestaande businessmodel door procesinnovatie. Er wordt gekeken naar nieuwe manieren om de kernprocessen en/of kostenstructuur in te regelen.
- Bij horizon 2 innovaties, zoals de projectbarometer, wordt gekeken naar nieuwe kansen door businessmodel innovatie. Bij dit soort innovaties wordt op een andere manier waarde gecreëerd voor de klanten.
- Horizon 3 innovaties zijn disruptief en kunnen de hele markt ontregelen. Denk bijvoorbeeld aan het internet, of Netflix.
Deze typen van innovaties richten zich op verschillende onderdelen van het businessmodel Canvas.
Stappen
Het ontwikkelen van een innovatie verloopt volgens tien stappen, van idee naar business.
Tijdens de SalesCultuur-training hebben we de stappen besproken. Er is aangegeven dat de verbetering van onze innovatie-ontwikkeling zich moet focussen op de volgende vier van de tien stappen:
- Ideeën selecteren
De eerste stap van idee naar business is het selecteren van de ideeën. Wij hebben er veel, maar welke gaan we ontwikkelen? In deze fase moeten we bedenken welke ideeën bijdragen aan heldere (bedrijfs)doelen.
- Team samenstellen
Het succes van de innovatie ligt ook in handen van het team dat ermee aan de slag gaat. Het is daarom belangrijk om de juiste mensen te selecteren. Leg hierbij de focus op een multidisciplinair team met diverse persoonlijkheden. Dan kun je denken aan de kleurprofielen van MBTI.
- Wat is onze waardepropositie?
Het ontdekken of ontwikkelen van de waardepropositie richting klanten is cruciaal voor een innovatie. Probeer hierbij vanuit het klantperspectief te zoeken naar de pijnstillers en pluspunten die de innovatie kan bieden.
- Naar buiten!
Het is niet goed om onze creatieve ideeën te lang bij onszelf houden. We moeten naar buiten! Door te praten met de doelgroep krijgen we meer inzicht in wat hen bezighoudt en wat hun echte behoefte is. Dit geeft ons de mogelijkheid om onze aannames te valideren, bijvoorbeeld omtrent de waardepropositie.
We hebben tijdens de training ook een paar belangrijke inzichten gekregen:
- Stoppen met een innovatie moet niet worden gezien als falen. Snel stoppen en leren is cruciaal om onze volgende creatieve ideeën succesvol te implementeren.
- Ga bij klanten de aannames van je waardepropositie valideren. Dat maakt de positie en mindset veel interessanter en leuker, dan wanneer je komt ‘verkopen’.
Wil jij ook eens sparren over innovatie of heb je hét nieuwe creatieve idee?
Ga dan eens praten met Hugo Bakkenist van SalesCultuur.