Programma Management

De gids naar het gewenste eindresultaat.

 

Voor welke situatie?

Programmamanagement is geschikt voor organisaties die behoefte hebben aan een gestructureerde aanpak om meerdere projecten/trajecten en transities effectief te beheren, te coördineren en te sturen om de overkoepelende strategische doelen te bereiken. Het zorgt voor een holistische kijk op projecten en biedt een raamwerk om ze in lijn te houden met de lange termijn doelen van de organisatie.

Het kan waardevol zijn in verschillende situaties, zoals:

  • Complexiteit – Als een organisatie meerdere projecten heeft die complex zijn en onderling afhankelijk van elkaar zijn, kan programmamanagement helpen bij het coördineren van deze projecten en het waarborgen van een gestroomlijnde uitvoering.
  • Strategische Doelen- Als een bedrijf meerdere projecten heeft die bijdragen aan een specifiek strategisch doel, kan programmamanagement ervoor zorgen dat deze projecten effectief worden uitgevoerd om de strategische doelen van de organisatie te bereiken.
  • Resource-Optimalisatie – Programmamanagement helpt bij het optimaliseren van middelen over meerdere projecten. Dit betekent dat de beschikbare mensen, tijd en financiële middelen effectiever worden gebruikt.
  • Veranderingen in Organisatie – Bij grote organisatorische veranderingen, zoals herstructureringen, fusies of overnames, kunnen meerdere projecten nodig zijn. Programmamanagement kan ervoor zorgen dat deze veranderingen efficiënt worden geïmplementeerd.
  • Productontwikkeling – Bij bedrijven die meerdere producten ontwikkelen, vooral als deze producten onderling verbonden zijn, kan programmamanagement helpen bij het coördineren van de ontwikkelingsinspanningen en zorgen voor een gestructureerde en consistente aanpak.
  • Tijdgevoelige Projecten – In situaties waar meerdere projecten strikte deadlines hebben en tijd essentieel is, kan programmamanagement helpen bij het prioriteren van taken en ervoor zorgen dat alle projecten op schema blijven.
  • Optimalisatie van Bedrijfsprocessen – Als een organisatie haar bedrijfsprocessen wil optimaliseren en verbeteren, kunnen verschillende verbeteringsinitiatieven worden gelanceerd als afzonderlijke projecten binnen een programma.

 

Opzet en doorlooptijd

Gedurende het traject Programma Management staan continu de volgende drie woorden centraal:

  1. Deelbaar
  2. Schaalbaar
  3. Overdraagbaar

De belangrijkste componenten zijn:

  • Plan van Aanpak
  • Rollen en verantwoordelijkheden
  • Coördineren & beheren
  • Communiceren
  • Stakeholdermanagement
  • Kwaliteits- en wijzigingsbeheer
  • Resultaatbeheer
  • Evaluatie
  • Continue afstemming met klant over de business prioriteiten
  • Continue afstemming over samenhang Transformatie onderdelen
  • Bewaken van ROI van alle transformatie activiteiten

Doorlooptijd:
Afhankelijk van de omvang van het programma kan de doorlooptijd verschillen tussen enkele maanden tot 2 jaar.
 

Wat is de waarde en het resultaat?

  • Samenhang trajecten wordt integraal bewaakt waardoor succes gehaald wordt.
  • Projecten binnen worden beheerd volgens de beheerselementen Financiën, Tijd, Risico, Kwaliteit, Scope en Resultaat.
  • Strategische doelstellingen van de organisatie worden binnen gestelde tijd, budget en kwaliteit gehaald en geborgd in de cultuur.
  • De projectorganisaties werken planmatig en met focus aan de verbeteringen.
  • Door behalen van de sub- en hoofddoelen ontstaat minder personeelsverloop.
  • Er zijn zelfs voorbeelden van verminderd ziekteverzuim.
  • Kosten van werving en selectie nemen met 20% af.

 

Waarom succesvol?

SalesCultuur heeft jaren ervaring met programmamanagement.

Op een vriendelijke manier het ‘vreemde ogen dwingen’-principe introduceren.
 

Klanten

SalesCultuur richt zich op commerciële organisaties, waar in veel gevallen geen dedicated sales organisatie aanwezig is.

Royal HaskoningDHV, Sweco, TAUW, Santon, AT Osborne, KokxDeVoogd, BaseClear
 

Trajecten

FRIS, TOF, KdV, ATO, BaseClear
 

Quotes klanten

“Ik ga onze gesprekken nog missen.”

“Jullie aanwezigheid werkt ondersteunend, inspirerend en stimulerend.”

“Met hun begeleiding, kwam de productontwikkeling met mijn team tot een mooi succesvol product, onderscheidend en heel concreet.”

George Peters:
“FRIS zat in de kern van onze dagelijkse business, een traject waar iedereen enthousiast van werd. Met veel effecten die nu nog dagelijks zichtbaar zijn.”

Updates ontvangen?

Schrijf u nu in en ontvang effectieve salestechnieken, -tips en -feiten!






    AT Osborne
    The Ocean Cleanup
    Hoya
    Sweco
    Innovam
    Rabobank
    KokxDeVoogd
    ANWB
    Royal Haskoning
    Baseclear
    Tauw
    AWVN
    DVTadvies
    KPN
    Bureau Bouwkunde
    Omedi
    Paduit
    Eltek
    Start People
    SNS Bank
    Santon
    Robeco
    Incassade
    Capgemini
    Centraal beheer
    M&I Partners
    IBM Security
    Ouwehand Bouw
    Top