De gids naar het gewenste eindresultaat.
Voor welke situatie?
Programmamanagement is geschikt voor organisaties die behoefte hebben aan een gestructureerde aanpak om meerdere projecten/trajecten en transities effectief te beheren, te coördineren en te sturen om de overkoepelende strategische doelen te bereiken. Het zorgt voor een holistische kijk op projecten en biedt een raamwerk om ze in lijn te houden met de lange termijn doelen van de organisatie.
Het kan waardevol zijn in verschillende situaties, zoals:
- Complexiteit – Als een organisatie meerdere projecten heeft die complex zijn en onderling afhankelijk van elkaar zijn, kan programmamanagement helpen bij het coördineren van deze projecten en het waarborgen van een gestroomlijnde uitvoering.
- Strategische Doelen- Als een bedrijf meerdere projecten heeft die bijdragen aan een specifiek strategisch doel, kan programmamanagement ervoor zorgen dat deze projecten effectief worden uitgevoerd om de strategische doelen van de organisatie te bereiken.
- Resource-Optimalisatie – Programmamanagement helpt bij het optimaliseren van middelen over meerdere projecten. Dit betekent dat de beschikbare mensen, tijd en financiële middelen effectiever worden gebruikt.
- Veranderingen in Organisatie – Bij grote organisatorische veranderingen, zoals herstructureringen, fusies of overnames, kunnen meerdere projecten nodig zijn. Programmamanagement kan ervoor zorgen dat deze veranderingen efficiënt worden geïmplementeerd.
- Productontwikkeling – Bij bedrijven die meerdere producten ontwikkelen, vooral als deze producten onderling verbonden zijn, kan programmamanagement helpen bij het coördineren van de ontwikkelingsinspanningen en zorgen voor een gestructureerde en consistente aanpak.
- Tijdgevoelige Projecten – In situaties waar meerdere projecten strikte deadlines hebben en tijd essentieel is, kan programmamanagement helpen bij het prioriteren van taken en ervoor zorgen dat alle projecten op schema blijven.
- Optimalisatie van Bedrijfsprocessen – Als een organisatie haar bedrijfsprocessen wil optimaliseren en verbeteren, kunnen verschillende verbeteringsinitiatieven worden gelanceerd als afzonderlijke projecten binnen een programma.
Opzet en doorlooptijd
Gedurende het traject Programma Management staan continu de volgende drie woorden centraal:
- Deelbaar
- Schaalbaar
- Overdraagbaar
De belangrijkste componenten zijn:
- Plan van Aanpak
- Rollen en verantwoordelijkheden
- Coördineren & beheren
- Communiceren
- Stakeholdermanagement
- Kwaliteits- en wijzigingsbeheer
- Resultaatbeheer
- Evaluatie
- Continue afstemming met klant over de business prioriteiten
- Continue afstemming over samenhang Transformatie onderdelen
- Bewaken van ROI van alle transformatie activiteiten
Doorlooptijd:
Afhankelijk van de omvang van het programma kan de doorlooptijd verschillen tussen enkele maanden tot 2 jaar.
Wat is de waarde en het resultaat?
- Samenhang trajecten wordt integraal bewaakt waardoor succes gehaald wordt.
- Projecten binnen worden beheerd volgens de beheerselementen Financiën, Tijd, Risico, Kwaliteit, Scope en Resultaat.
- Strategische doelstellingen van de organisatie worden binnen gestelde tijd, budget en kwaliteit gehaald en geborgd in de cultuur.
- De projectorganisaties werken planmatig en met focus aan de verbeteringen.
- Door behalen van de sub- en hoofddoelen ontstaat minder personeelsverloop.
- Er zijn zelfs voorbeelden van verminderd ziekteverzuim.
- Kosten van werving en selectie nemen met 20% af.
Waarom succesvol?
SalesCultuur heeft jaren ervaring met programmamanagement.
Op een vriendelijke manier het ‘vreemde ogen dwingen’-principe introduceren.
Klanten
SalesCultuur richt zich op commerciële organisaties, waar in veel gevallen geen dedicated sales organisatie aanwezig is.
Royal HaskoningDHV, Sweco, TAUW, Santon, AT Osborne, KokxDeVoogd, BaseClear
Trajecten
FRIS, TOF, KdV, ATO, BaseClear
Quotes klanten
“Ik ga onze gesprekken nog missen.”
“Jullie aanwezigheid werkt ondersteunend, inspirerend en stimulerend.”
“Met hun begeleiding, kwam de productontwikkeling met mijn team tot een mooi succesvol product, onderscheidend en heel concreet.”
George Peters:
“FRIS zat in de kern van onze dagelijkse business, een traject waar iedereen enthousiast van werd. Met veel effecten die nu nog dagelijks zichtbaar zijn.”