Rollen in Sales

Iedereen heeft een rol in Sales in jouw organisatie. En Sales is leuk geworden.

 

Voor welke situatie?

In commerciële organisaties heeft elke medewerker een commerciële rol. Niet alleen in specifieke salesfuncties (als die er zijn), maar juist ook in alle andere functies. Het expliciet maken van ieders rol en daarmee aan de slag gaan, is een spannend proces. Maar als het lukt is de waarde heel groot: “Iedereen heeft een rol in Sales in jouw organisatie. En Sales is leuk geworden”.

Herken je een van de volgende situaties?

  • De verantwoordelijkheid van Sales rust op enkele schouders.
  • Sales heeft een ‘bijklank’.
  • Elke collega voelt dat hij/zij ook een rol in Sales heeft, maar dat is nooit expliciet gemaakt.
  • Collega’s willen graag iets doen qua Sales, maar missen de vaardigheden (hoe dan?).
  • Collega’s beseffen niet hoe groot hun invloed is en kan zijn op het klantproces.
  • We laten echt veel commerciële kansen liggen bij onze klanten.
  • We worden telkens verrast, terwijl we genoeg ogen en oren hebben in de markt en bij klanten.

 

Opzet en doorlooptijd

De basis van concept bestaat uit tien rollen in Sales, die een samenhangend geheel vormen. De rollen hebben elk een eigen signatuur, waardoor er voor alle medewerkers een passende rol beschikbaar is. Dit concept wordt afgestemd op de situatie van de klant.

In workshops worden alle medewerkers bekend gemaakt met alle rollen, waarna ze zelf een keuze mogen maken. Die keuze wordt aangevuld met te behalen doelen en de benodigde ondersteuning. Dit vormt de basis voor de implementatie.

Nadat elke medewerker een rol heeft gekozen, worden ze ondersteund met een serie praktische trainingen om invulling te kunnen geven aan die rol.

De aanpak kent de volgende fasen, inclusief doorlooptijd:

  1. Diagnose van de huidige situatie qua Sales en functies, vaststellen welke tien rollen in Sales meest relevant zijn
    1 maand
  2. Workshops voor de medewerkers, in groepen van ca. tien
    1-2 maanden
  3. Training, coaching, ondersteuning
    1 jaar
  4. Bezemklassen voor nieuwe medewerkers
    1 jaar
  5. Organiseren van borging door directie/management
    laatste maand

Tijdbesteding van de klant/organisatie:

  1. Diagnose van de huidige situatie qua Sales en functies, vaststellen welke tien rollen in Sales relevant zijn
    2 dagen van management
  2. Workshops voor de medewerkers, in groepen van ca. tien
    3 uur per medewerker
  3. Training, coaching, ondersteuning
    4 dagdelen per collega

 

Resultaat

  • Iedere collega heeft een heldere Rol in Sales, inclusief SMART-doelen.
  • Elke collega heeft ook enkele rollen ‘weggestreept’, dat geeft mentale rust.
  • Een totaaloverzicht van alle collega’s en de rollen, geeft inzicht voor management.
  • De individuele doelen zijn compleet in lijn met de commerciële doelen van de organisatie.
  • Geïntegreerd opleidingsplan voor de gehele organisatie.
  • Snel resultaat door de innerlijke motivatie en passende rollen.
  • Een SalesCultuur waarin Sales een geaccepteerd begrip is.

 

Waarom succesvol?

SalesCultuur heeft veel ervaring met de implementatie van dit concept bij verschillende organisaties. Het concept van tien rollen zit heel krachtig in elkaar, dat geeft rust bij een implementatie. Voor al die rollen kent SalesCultuur de sleutel tot succes. En we bieden praktische handvatten om laagdrempelig aan de slag te kunnen.
 

Klanten

SalesCultuur richt zich op commerciële organisaties, waar in veel gevallen geen dedicated sales organisatie aanwezig is.

Royal HaskoningDHV, Sweco, TAUW, Santon, AT Osborne, KokxDeVoogd, Capgemini,
KPN, Panduit, Eltek

 

Wat onze klanten vinden

Deelnemers:
“De trainingen sluiten echt mooi aan, juist ook op mijn persoonlijke stijl in mijn rol.”
“Sales is spannend, maar op deze wijze is het telkens behapbaar.”
“De trainingen zijn ook een stok achter de deur om er weer mee aan de slag te gaan.”
“In mijn rol als Klantmanager is het heel fijn om een 10-stappenplan te hebben hoe ik mijn accountplan het beste kan opzetten.”

Management:

“Bij de start lag de hele commerciële verantwoordelijkheid op mijn schouders. Nu is Sales bij iedereen een onderdeel van zijn HR-doelstellingen, en hebben we ook een Sales beker die we elke maand uitreiken. De bijklank is verdwenen, iedereen vindt Sales op deze wijze leuk.”
“Ook opvallend hoe makkelijk onze nieuwe medewerkers meegaan in dit concept, ze vinden een rol in Sales volstrekt logisch, al vanaf de start.”

George Peters, Royal HaskoningDHV:

“De rollen in Sales leeft in mijn adviesgroep. Bij de jaarlijkse planningsgesprekken nemen de collega’s vanzelfsprekend hun 10 rollen mee en geven aan waar ze aan willen bijdragen en welke ondersteuning ze nodig hebben. Zo is Sales een breed gedragen onderwerp geworden, zonder spanning en gedoe.”

Updates ontvangen?

Schrijf u nu in en ontvang effectieve salestechnieken, -tips en -feiten!






    AT Osborne
    The Ocean Cleanup
    Hoya
    Sweco
    Innovam
    Rabobank
    KokxDeVoogd
    ANWB
    Royal Haskoning
    Baseclear
    Tauw
    AWVN
    DVTadvies
    KPN
    Bureau Bouwkunde
    Omedi
    Paduit
    Eltek
    Start People
    SNS Bank
    Santon
    Robeco
    Incassade
    Capgemini
    Centraal beheer
    M&I Partners
    IBM Security
    Ouwehand Bouw
    Top