Grip op je Toekomst

Winstgevend, voorspelbaar en duurzaam groeien.

 

Voor welke situatie?

Elke organisatie zoekt naar grip op haar eigen toekomst. Welke producten en diensten leveren we vandaag, morgen en overmorgen. Aan welke markten en klanten. Hoe succesvol zijn we in onze sales en hoe blijven we dat. En waar verdienen we voldoende geld aan om onze continuïteit te waarborgen en ruimte te creëren voor investeringen.

Voor al deze onderdelen wil een organisatie inzicht hebben en ze in samenhang besturen. Een complex vraagstuk.

Herken je een van de volgende situaties?

  • Het lijkt alsof elk product of dienst maatwerk is.
  • Onduidelijk aan welke producten en diensten er geld wordt verdiend.
  • Er lopen een handvol (verbeter) initiatieven, status en voortgang is lastig bestuurbaar.
  • Veel initiatieven stranden na een enthousiaste start.
  • Er zijn klanten die veel aandacht vragen, maar waar weinig aan verdiend wordt.
  • Constante discussie over balans tussen korte en lange termijn inspanningen.
  • De zorg dat bepaalde producten niet meer onderscheidend zijn.

Voor deze situaties heeft SalesCultuur een bewezen aanpak, van analyse tot inrichting van de integrale besturing, tot aan de ondersteuning bij de implementatie.
 

Opzet en doorlooptijd

Onderdelen:

  1. Analyse huidige product portfolio en klant portfolio
  2. Analyse initiatieven
  3. Inrichting besturing
  4. Implementatie

Dienstverlening in detail:

Analyse huidige product portfolio en Klant portfolio

  • Inventarisatie alle producten en diensten
  • Financiële en cijfermatig analyse van producten, vanuit cijfers afgelopen 3 jaar
  • Financiële en cijfermatig analyse van klanten, vanuit cijfers afgelopen 3 jaar
  • Indeling van alle producten en diensten naar plek in Product Life Cycle
  • Analyse van sterkte van Waarde Propositie per product/markt combinatie
  • Analyse van hitratio van offertes en tenders
  • Visuele presentatie van status van Product Portfolio en Klant portfolio
  • Advies over: stoppen, verbeteren, benutten van elke product
  • Advies over: segmentatie Klanten

Analyse initiatieven

  • Inventarisatie van alle lopende initiatieven, naast de basis bedrijfsvoering
  • Indeling van initiatieven op 4 horizons
  • Inzicht in toegepaste besturing en processen per horizon
  • Inzicht in bestede tijd en geld, en de verwachte en gerealiseerde opbrengst
  • Visuele presentatie van status van initiatieven
  • Advies over: stoppen, herstarten en voortzetten van initiatieven

Inrichting besturing

  • Inrichten besturing voor sales processen
  • Inrichting besturing voor initiatieven over horizons
  • Inrichten specifieke processen voor initiatieven per horizon

Implementatie

  • Ondersteuning bij alle salesprocessen
    1. Kwalificatie leads, Go/NoGo
    2. Standaard offertes met hoge hitratio en gezonde marge
    3. Tender processen en rollen, hoge hitratio
  • Ondersteuning bij productontwikkeling processen
    1. Van idee tot gezonde business in 10 stappen, serie workshops
    2. Upgrade huidige producten/diensten door Waarde propositie
  • Ondersteuning bij business development voor nieuwe markten, nieuwe klanten
    1. Marktontwikkelingsplan
    2. Accountplan voor Key accounts
  • Programma management
    1. Wekelijks overleg, zodat het traject constant aansluiting houdt met dynamiek en prioriteiten van de business van de klant
    2. Communicatie richting klant, over voortgang en status traject

Doorlooptijd:
Analyse huidige product portfolio en klant portfolio
2 maanden

Analyse initiatieven
2 maanden

Inrichting besturing
2 maanden

Implementatie
1 jaar
 

Resultaat

  • Grip op voorspelbare, duurzame en winstgevend groei
  • Rust in de organisatie, lange termijn visie is helder
  • Meer winst door rationaliseren product portfolio
  • Meer winst door hogere winratio offertes en tenders
  • Initiatieven die tot aantoonbaar resultaat leiden
  • Medewerkers hebben een helder perspectief en hogere tevredenheid

 

Waarom succesvol?

SalesCultuur heeft veel ervaring met deze methodiek, en alle onderdelen.

SalesCultuur heeft veel ervaring met het begeleiden van product ontwikkel processen.

SalesCultuur heeft veel ervaring met het begeleiden van offertes en tenders.

SalesCultuur heeft veel ervaring met het begeleiden van business development en key accountmanagement.

Een uniek onderdeel is Programma management, waarbij het traject constant aansluiting houdt met dynamiek en prioriteiten van de business van de klant. Het traject loopt niet naast de dagelijkse business, maar is er onderdeel van.

Onderliggend aan dit traject vindt een transformatie van de SalesCultuur plaats, om de veranderingen te borgen voor de toekomst. SalesCultuur is hierin een unieke expert.
 

Klanten

SalesCultuur richt zich op commerciële organisaties, waar Tenders een belangrijke rol spelen in een gezonde business en duurzame en winstgevende groei.

Royal HaskoningDHV, Sweco, TAUW, Santon, AT Osborne, KokxDeVoogd, BaseClear
 

Quote management klant

Harm Borgers:
“Mijn organisatie was moeilijk te besturen en had last van achterstallig onderhoud. We hebben samen met SalesCultuur alle stappen doorlopen en hebben gebouwd aan een sterk fundament. Onze diensten zijn helder en onderscheidend, onze offertes kosten veel minder tijd en zijn veel succesvoller, onze medewerkers hebben ook een heel helder perspectief in de organisatie.
We hebben nu een fundament om verder te kunnen groeien.”

Updates ontvangen?

Schrijf u nu in en ontvang effectieve salestechnieken, -tips en -feiten!






    AT Osborne
    The Ocean Cleanup
    Hoya
    Sweco
    Innovam
    Rabobank
    KokxDeVoogd
    ANWB
    Royal Haskoning
    Baseclear
    Tauw
    AWVN
    DVTadvies
    KPN
    Bureau Bouwkunde
    Omedi
    Paduit
    Eltek
    Start People
    SNS Bank
    Santon
    Robeco
    Incassade
    Capgemini
    Centraal beheer
    M&I Partners
    IBM Security
    Ouwehand Bouw
    Top