Leiderschap bij Transformatie

Companies need to transform, leaders first.

 

Voor welke situatie?

Elke organisatie zoekt naar de balans tussen de dagelijkse business en het doorvoeren van veranderingen. En vaak is er ook een diepere transformatie nodig om ook in de toekomst succesvol en relevant te blijven.

Bij transformaties is leiderschap essentieel.

Herken je een van de volgende situaties?

  • Een ingezette verandering in de organisatie vertraagt na een energieke start.
  • Veel initiatieven halen het gewenste eindresultaat niet, de organisatie is moe van veranderingen.
  • Jaarplannen worden matig gerealiseerd, veel minder dan 90%.
  • In het MT is geen gevoel van gezamenlijkheid.
  • De echt noodzakelijke transformatie wordt geremd door de dagelijkse business.
  • Er is een gat in beleving tussen het MT en de BU/afdeling.
  • Het MT wordt verrast door de snelheid van externe ontwikkelingen.

Voor deze situaties heeft SalesCultuur een bewezen aanpak, van diagnose tot het meer dan 90% realiseren van Jaarplannen.
 

Opzet en doorlooptijd

Onderdelen:

  1. Diagnose en inrichting van het leiderschapsteam/MT
  2. Een sterk fundament voor een Jaarplan
  3. Excellente executie van een Jaarplan

Dienstverlening in detail:

Diagnose en inrichting van het leiderschapsteam/MT

  • Interviews met alle MT-leden
  • Interviews met relevante collega’s
  • Presentatie met aanbevelingen over samenstelling, inrichting, besturing

Een sterk fundament voor een Jaarplan

  • Inzicht in externe ontwikkelingen
  • Evaluatie afgelopen jaar
  • Aansluiting met Corporate strategie
  • Een Top-10 doelen
  • Aanscherpen op gebied van: SMART, commitment, verantwoordelijkheid
  • Plan van Aanpak voor elk Top-10 doel opstellen
  • Overall beeld voor focus en dynamiek per kwartaal
  • Betrekken van management en alle collega’s van de BU/afdeling
  • Alles 100% op orde vóór de Kerst, klaar voor excellente executie

Excellente executie van een Jaarplan

  • Maandelijkse follow up, met:
    1. Strakke agenda
    2. Evaluatie afgelopen maand
    3. Monitoring afgesproken acties en maanddoelen
    4. Transformatie onderwerp
    5. Focus aankomende maand
    6. SMART maandplan
    7. Management rapportage
  • Elk kwartaal een Stoplichtproces voor status elk Top-10 doel
  • Persoonlijk klankbord voor Directeur en andere MT-leden
  • Inbreng inhoudelijke expertise

Doorlooptijd:
Diagnose en inrichting van het leiderschapsteam/MT
2 maanden

Een sterk fundament voor een Jaarplan
3 maanden (oktober t/m december)

Excellente executie van een Jaarplan
12 maanden
 

Resultaat

  • Een Jaarplan dat > 90% wordt gerealiseerd
  • Een MT dat zich heeft ontwikkeld in verantwoordelijkheid en leiderschap
  • Een MT dat grip heeft op de spanning tussen de business van vandaag en morgen
  • Een MT dat grip heeft op het leiden van transformaties
  • Een Jaarplan met een sterk fundament, gereed voor excellente executie
  • Voorspelbare voortgang in executie, nauwelijks verrassingen, daarmee rust en ruimte rond de afdeling
  • Een sterke basis voor verdere duurzame, winstgevende en voorspelbare groei

 

Waarom succesvol?

SalesCultuur heeft ervaring met meer dan 100 MT’s in diverse organisaties.

Beproefde methodiek om meer dan 90% Jaarplan te realiseren.

SalesCultuur heeft inhoudelijke expertise in veel relevante doelen, zoals sales, financiën, innovaties, HR, marketing.
 

Klanten

SalesCultuur richt zich op commerciële organisaties, waar Leiderschap een essentiële rol speelt in het succes.

Royal HaskoningDHV, Sweco, TAUW, Santon, AT Osborne, KokxDeVoogd, Capgemini, KPN, BaseClear, USG People
 

Quote management klant

“De hele diagnose van het MT stond op ongeveer twintig posters, ‘geëxposeerd’ aan de muur in een zaal. ‘Een behoorlijk gestructureerde analyse,’ herinnert de klant zich. ‘Al die jaren had ik een bepaald gevoel dat ik zelf maar moeilijk onder woorden kon brengen. En dat gevoel hing nu ineens aan de muur!’

“De belangrijkste opbrengst is ‘de rust in de tent’. En daarmee de start van voorspelbaarheid. ‘Dat is waar Jan ook altijd op bleef hameren, je moet voorspelbaar zijn. Maar dat waren we niet. Het is niet zo dat we maar wat deden, maar we lieten dingen op ons afkomen. We reageerden in plaats van dat we de leiding namen. Dat is wel veranderd. Onze missie, visie en doelen stonden zo op papier. Een van de andere MT-leden zei, ik heb nog nooit zo gestructureerd aan doelen gewerkt. En ik merkte zelf dat ik weer energie kreeg van de MT-overleggen, in plaats van dat ze energie vraten.”

Updates ontvangen?

Schrijf u nu in en ontvang effectieve salestechnieken, -tips en -feiten!






    AT Osborne
    The Ocean Cleanup
    Hoya
    Sweco
    Innovam
    Rabobank
    KokxDeVoogd
    ANWB
    Royal Haskoning
    Baseclear
    Tauw
    AWVN
    DVTadvies
    KPN
    Bureau Bouwkunde
    Omedi
    Paduit
    Eltek
    Start People
    SNS Bank
    Santon
    Robeco
    Incassade
    Capgemini
    Centraal beheer
    M&I Partners
    IBM Security
    Ouwehand Bouw
    Top