Blog

De wet van het badeendje

Vertragen en versimpelen: het allermoeilijkste wat er is.

In de organisatie kom jij binnen als de kersverse directeur, of je gaat een nieuwe afdeling opzetten. Je beschikt over ervaring en visie. Daarom hebben ze je ook gevraagd. Als een bruisend vat vol ideeën ga je van start.

Op zich zijn het allemaal prima initiatieven. Nog steeds te weinig, misschien. Eigenlijk zou je nog veel meer willen veranderen en verbeteren. Liefst alles tegelijk, en nu meteen! Zodat er snel een basis komt te liggen. En jij met je benen op tafel echt kunt nadenken over de toekomst, de business, de markt en innovaties.

Juist in deze fase is besloten om ons te laten meekijken in de organisatie, de mensen van SalesCultuur. En wij vertellen je dat je beter kunt vertragen en versimpelen. Nee, natuurlijk niet! Je wilde tenslotte alleen maar meer en sneller.
Toch is het verstandig advies, gebaseerd op drie belangrijke principes uit de praktijk:

1. Pas aan het einde van de rit levert een initiatief iets op. Halverwege heeft het alleen nog maar tijd, energie en €€ gekost. De winst zit in de laatste 25% van het traject. Pas als je het echt goed afrondt, heb je weer ruimte gemaakt voor het volgende idee.

2. Elk initiatief kent een taai element, dat altijd in de cultuur zit. Die móet echt getransformeerd worden. Doe je niks aan de cultuur? Dan merk je dat straks wel, wanneer de tijdelijke management-aandacht onvermijdelijk gaat verslappen. Het onderliggende probleem plopt weer naar boven als een badeendje. En jij kunt opnieuw beginnen. Joepie!

3. Of een keuze goed is, merk je vanzelf op het moment dat je gaat peilen hoe het valt in de organisatie. Wij horen vaak een enorme zucht van verlichting bij de mededeling dat er wordt overwogen om te gaan vertragen en versimpelen. Dan weet je eigenlijk al dat het goed zit.

Tot nu toe is het allemaal niet zo ingewikkeld, dat idee van vertragen en versimpelen. Maar je moet het ook nog verkopen, aan je eigen baas. En die aan zijn of haar baas. Vaak een bron van (veel) spanning. Er is leiderschap voor nodig en je moet je interne sales op orde hebben.

Succes met de interne verkoop, het aller-allermoeilijkste wat er is!

AT Osborne
Hoya
Sweco
Rabobank
KokxDeVoogd
ANWB
Royal Haskoning
Baseclear
Tauw
AWVN
DVTadvies
KPN
Bureau Bouwkunde
Omedi
Paduit
Eltek
Start People
SNS Bank
Santon
Robeco
Incassade
Capgemini
Centraal beheer
M&I Partners
IBM Security
Ouwehand Bouw
Top