In dit blog behandel ik een ‘anders dan anders’ onderwerp. E-mail is een belangrijke tool in sales en marketing. De eerste blikvanger daarbij is de onderwerpregel, oftewel de koptekst. Die is heel bepalend: val jij wel op, in de inbox? Daar blijven namelijk ontzettend veel mails opgeopend.
Maar hoe maak je de onderwerpregel opvallend genoeg? Dat is best een ingewikkelde uitdaging, waar doorgewinterde marketeers zich al tijden het hoofd over breken. Zonder uitzondering gaan ze door een proces van creëren, reviseren, experimenteren en verfijnen. Tot ze de oplossing denken te hebben: een koptekst die direct geopende mails en betrokkenheid oplevert. Maar het ei van Columbus heeft er nog niet tussen gezeten.
Toch kun je al met een paar klikken de onderwerpregel veel expressiever maken. Namelijk door emoji’s toe te voegen. Maar is dat nou wel verstandig? Kun je die niet beter achterwege laten?
‘Moet dit nu?’ Dat schoot mij eerlijk gezegd te binnen, toen ik ooit de eerste e-mails ontving met emoji’s in het onderwerp. De volgende gedachte was: ‘Misschien is het de leeftijd.’ Maar als ik er over nadenk, open ik e-mails met emoji’s zelf sneller en lees ze ook eerder helemaal. Dat is best confronterend.
Je kunt ook bijna niet om die mails heen, want ze zijn erg populair. Uit een artikel van Campaign Monitor blijkt dat het aantal emoji’s in e-mail en mobiele marketing gigantisch is toegenomen. Jaar na jaar zien we daar een stijging met een kleine 800%. En volgens een recent Adobe Emoji Trend Report is 44% van de gebruikers eerder geneigd om producten te kopen, wanneer er emoji’s zijn gebruikt. Je ziet die populariteit zelf al terug in je e-mailclient, vooral als je naar tabbladen gaat zoals Socials en Promoties.
Emoji’s in de onderwerpregel kunnen ook zeker functioneel zijn:
De vraag blijft: moet je ze nu wel of niet gebruiken, zeker in een zakelijke mail? Er wordt al gauw gedacht dat een mail met een of meer emoji’s minder betrouwbaar overkomt. Maar uit onderzoek blijkt dat ze op dat gebied niet of nauwelijks effect hebben.
Het komt dus uiteindelijk vooral neer op het gevoel dat je er zelf bij hebt. En of je de emoji’s functioneel gebruikt. In mijn eigen mailverkeer ga ik ze in ieder geval niet (meer) uit de weg. En ik ben eigenlijk wel benieuwd: hoe ga jij ermee om?
Jasperine van Wakeren
SalesCultuur – de magische verbinding
06 20 22 90 42
jasperine@salescultuur.nl