SalesCultuur heeft in de loop van de jaren al een heel aantal zomerse salesblogs gepubliceerd. De zomers zijn intussen alleen maar warmer geworden, maar de blogs nog onveranderd actueel. We plaatsen in deze tijd wekelijks zo’n klassieker. Hierbij de tweede.
Een salesjaar kent vaak een voorspelbare dynamiek:
In Q1 ben je nog aan het uitpuffen van de eindejaarssprint. Verder zet je de onmogelijke targets voor het nieuwe jaar om in vrij vage plannen voor je salesteam en ondertussen ga je ook alweer aan de slag.
Om de opgelopen achterstand in te halen ligt de focus in Q2 volledig op sales.
De zomervakanties vallen in Q3. Bovendien begin je te beseffen dat het allemaal weer onhaalbaar zal blijken.
Q4 bestaat vooral uit het in paniek dichtlopen van de gaten. Er blijft geen tijd over om echt rustig en strategisch na te denken over volgend jaar.
Fijn dat het leven van een salesmanager houvast heeft. En dat accountmanagers zich er niet veel van aantrekken en ondertussen gewoon doorgaan, waardoor er toch nog resultaten worden geboekt.
Wat je deze zomer anders zou kunnen doen?
Je gevoel de ruimte geven en daarmee het jaarpatroon doorbreken!
Wanneer je je gevoel en intuïtie volgt wordt het heus allemaal vanzelf duidelijk: wat de beste koers is, welke klanten bij je passen, welke plannen van bovenaf je kunnen helpen, welke afspraken het verschil gaan maken.
Alleen heeft de gemiddelde salesmanager geen contact meer met het eigen gevoel. Hoe je dat deze zomer kunt herstellen? Schep orde, zodat die eindeloze gedachtenstroom in goede banen wordt geleid.
Makkelijk gezegd, maar hiervoor is een aantal praktische stappen nodig:
1. Zet samen met je secretaresse alle openstaande zaken op een rij: voeg die van haar en van jezelf samen in een totaaloverzicht. Overzicht geeft rust!
2. Kijk eens terug op de eerste zes maanden van dit jaar. Zo krijg je helder in je hoofd wat er eigenlijk allemaal is gebeurd, of en in welke mate je plannen zijn uitgevoerd. Probeer een duidelijke samenvatting te maken. Niet voor je baas om recht te lullen wat krom is, maar gewoon een eerlijk verhaal naar jezelf.
3. Loop door al je klantdossiers. Voel of je een klant ook wilt behouden als je niet afhankelijk zou zijn van de omzet. En je weet heus wel wat voor actie volgt uit dat gevoel. Doe die!
4. Ga je eigen gevoel na bij alle LinkedIn-contacten. Verwijder die tientallen relaties waarvan je eigenlijk liever niet hebt dat ze je bellen voor een afspraak. Stuur een bericht naar degenen die je wél leuk vindt en al een tijdje niet hebt gesproken.
5. Besluit hoe je het komend jaar echt anders gaat doen. Het is namelijk nu of nooit! Na deze zomerperiode word je weer gegrepen door de hectiek van alledag en voor je het weet ben je zo weer een jaar verder in de tredmolen. Bedenk je wat je zou doen als het je eigen bedrijf was.
6. Neem al je afspraken voor het aankomende half jaar door met je secretaresse, en bouw ritme en structuur in. Schuif en verwijder net zolang tot die knoop uit je maag is.
Vervolgens ga je op een zonnige middag met een drankje bij een strandtent zitten. Lekker even niks …
Lebbis – Het Terrasje
Veel plezier met je gevoel en je nieuwe plannen!
Licentie gebruikte (uitgelichte) afbeelding: Creative Commons Attribution 2.0 Generic