Nieuws

Ik ben Gekke Gerritje niet

Met de Tweede Saleswet van Jan

Gekke Gerritje, ken je ‘m nog? Onze campagne met als ondertitel: nooit meer kansloze offertes maken. Eigenlijk nog heel actueel. Zeker nu, want in deze Corona-periode zijn organisaties fanatiek op zoek naar opdrachten en omzet.

Nog niet zo lang geleden introduceerde Jan zijn Eerste Saleswet. Een cruciaal handvat om offertes en aanbestedingen te kunnen winnen.
Die wordt nu gevolgd door zijn Tweede Saleswet. En vergis je niet, die is zo mogelijk nóg belangrijker: Doe niet mee aan kansloze offertes!

Als een SalesCultuur-klant heeft meegedaan aan een openbare aanbesteding, is het altijd heel boeiend om de uitslag te zien. Stel dat onze klant wint. Dan is er altijd een aantal verliezers. Dat kunnen er drie zijn, maar bijvoorbeeld ook zeven.

Eerst lezen we de klantscores van de ondersten. Dat doe je niet voor je plezier trouwens, want je krijgt er buikpijn van. Zo kansloos! Doe dan niet mee. Als we ergens een hekel aan hebben, is het energieverspilling. En dit is er eentje van het ergste soort. Je bent toch Gekke Gerritje niet?

Soms krijgen we de kans om zo’n partij te vragen naar het waarom. Dan krijg je antwoorden als “Tja. Je weet maar nooit”, “We hadden toch niks beters te doen” of het vreselijke “Nooit geschoten is altijd mis”.

Hoe ver kun je er naast zitten? De prijs van een kansloze offerte is juist enorm hoog! Misschien niet zo zichtbaar, maar zeker VOELBAAR in de cultuur.

Ten eerste is het slecht voor je Reputatie. Bij elk verlies kijkt de markt mee. En dat gaat onbewust meewegen bij jouw volgende offerte.
Daarnaast brokkelt het Zelfvertrouwen af. Heel belangrijk in sales. Je voelt je toch goed als je in een positieve flow zit? En je collega’s en klant merken dat! Maar na ieder verlies wordt dat verder aangetast.
Tenslotte gaat het ten koste van Commitment. Na een verloren offerte ga je bij de volgende net iets minder fanatiek aan de slag. Om jezelf te beschermen tegen weer een verlies.

 

We hebben Gekke Gerritje een gezicht gegeven, op een poster. Die hangt al op veel kantoren, in de ruimte van het salesteam. Een goed houvast om te durven besluiten tot een ‘NO GO’.

Maar ja, we komen momenteel niet zo vaak meer op kantoor. Daarom hebben we voor jou, je team en je directeur een digitale poster: de Print-O-Graphic. Mooi om als virtuele achtergrond te gebruiken in online sessies met je salesteam.

Op onze campagnepagina van Gekke Gerritje vind je het speciale SalesVlog.
Daar kun je ook de poster gratis bestellen. Of als Print-O-Graphic openen en downloaden.

 

Succes met alle NO GO’s!

Rabobank
Paduit
Eltek
Start People
SNS Bank
Hoya
Baseclear
DVTadvies
AWVN
Santon
ANWB
KPN
Royal Haskoning
Robeco
Incassade
Capgemini
Centraal beheer
M&I Partners
IBM Security
Ouwehand Bouw
AT Osborne
Top