Blog

Ik wil ook eens een beker winnen!

Vanuit SalesCultuur proberen we veranderingen op een leuke manier te stimuleren. Neem bijvoorbeeld de salesbeker. Die wordt uitgereikt aan degene die een collega heeft verkocht in een project, de salesfunnel helemaal op orde heeft of een andere mooie salesprestatie heeft geleverd.

 

We maken er een mooi ritueel van: met nominaties vanuit het salesteam, toespraken, een fotomomentje en soms een stukje in de interne nieuwsbrief.

Het is gewoon vertederend om te zien hoe volwassen mensen het zó leuk vinden om die net iets te grote beker in ontvangst te nemen. Apetrots als het ding een maand op hun bureau mag staan. Laatst kreeg ik van een winnaar te horen: “Die staat bij de kinderen in de slaapkamer.”

En bij SalesCultuur zijn we er maar druk mee: bekers kopen en uitdelen.

Maar het gaat een beetje knagen. Eigenlijk wil ik dat zelf ook wel, een beker! Compleet met grote oren, een gouden glans, een plaatje met een fraaie titel en natuurlijk een toespraak. Dat zit namelijk zo: in mijn jeugd heb ik iets te weinig bekers en vaantjes gewonnen. Het is pas iets van de laatste tijd dat ik medailles verzamel bij de sportevenementen waar ik aan meedoe. En natuurlijk koester ik ze allemaal!

Maar ja, het is nooit een grote beker. En het is telkens slechts een beloning voor de deelname, niet voor het winnen. Een persoonlijke toespraak zit er al helemáál niet in.

Wat moet IK doen om ergens een (sales)beker te winnen? Help me!

Jan Rezelman
SalesCultuur

AT Osborne
Hoya
Sweco
Rabobank
KokxDeVoogd
ANWB
Royal Haskoning
Baseclear
Tauw
AWVN
DVTadvies
KPN
Bureau Bouwkunde
Omedi
Paduit
Eltek
Start People
SNS Bank
Santon
Robeco
Incassade
Capgemini
Centraal beheer
M&I Partners
IBM Security
Ouwehand Bouw
Top