Blog

Het is echt te warm voor Sales

… en andere Sales-smoesjes.

Heerlijk zijn ze, al die Sales-smoesjes die ik voor mezelf heb bedacht. Ze maken mijn leven een stuk comfortabeler! En ze voorkomen dat ik met spijtgevoelens terugkijk omdat ik zaken niet echt handig heb aangepakt. Stel je voor …

Maar … genoeg over mezelf, we gaan het nu snel weer over anderen hebben. Even een paar sales-smoesjes uit de praktijk van onze klanten:

  • Mijn uurtarief is veel te hoog!
  • Als ik twee keer met een klant heb gebeld stop ik er mee, anders wordt het opdringerig.
  • Inkopers willen alleen maar korting.
  • Focus aanbrengen in onze markten en klanten betekent: kansen missen.
  • Een SalesCultuur zoals de onze vind je nergens anders. En proberen die te veranderen is kansloos.
  • Een accountplan maken heeft helemaal geen zin: het loopt toch altijd anders.
  • Voordat ik met een klant kan afspreken, moet ik eerst al onze producten en diensten precies kennen.
  • Ik heb geen invloed op de interne besluitvorming bij de klant.

Wat doet zo’n Sales-smoesje nou eigenlijk met je? Je blijft hangen in je vaste werkwijze. Bovendien word je uiteindelijk beperkt in je plezier, ontwikkeling en resultaten. Het voorkomt dat je op zoek gaat naar een andere manier van kijken, communiceren, verkopen. Zo zonde!
Maar is het ook weer niet heel menselijk om met die smoesjes een werkelijkheid te creëren waarmee je je Salesleven comfortabel en overzichtelijk houdt? Lijkt me ook belangrijk!

Sales-smoesjes gaan onderdeel uitmaken van de SalesCultuur. Hoe mooi is dat? Daarmee zijn ze ‘onzichtbaar’ geworden, zodat niemand ze meer kan ontmaskeren.

Zeg eens eerlijk, wat is jouw mooiste Sales-smoes?

Deel die met mij via telefoon of e-mail en je mag ‘m dit hele jaar nog blijven gebruiken.
Jan Rezelman, SalesCultuur

 

Rabobank
Paduit
Eltek
Start People
SNS Bank
Hoya
Baseclear
DVTadvies
AWVN
Santon
ANWB
KPN
Royal Haskoning
Robeco
Incassade
Capgemini
Centraal beheer
M&I Partners
IBM Security
Ouwehand Bouw
AT Osborne
Top