Blogs archief

Wat levert een product portfolio analyse je op? (4/8)

Het vierde blog van onze achtdelige reeks.

Welke van jouw producten en diensten leveren de grootste bijdrage aan de feestvreugde? Niet alleen als we kijken naar omzet, maar juist ook naar nettowinst.

Rust als de basis op orde is (3/8)

Blog nummer drie uit onze serie van acht.

Bij veel bedrijven waar SalesCultuur binnenkomt, staat innovatie hoog in het vaandel. Logisch ook, want je wil en moet relevant blijven voor de markt.

Transformatie van de salescultuur (2/8)

De tweede blog uit onze serie van acht.

Probleem aanpakken wordt een fijn traject.

Jouw organisatie slaagt er niet in om duurzame en winstgevende groei te realiseren. Het is duidelijk geen tijdelijk probleem, er is een dieperliggende oorzaak. Kan dit opgelost worden?

De kracht van een sterke commerciële basis (1/8)

Onze business is altijd in beweging. Bovendien kijken we bij SalesCultuur voortdurend welke diensten passen bij de verschillende klanten.

Regelmatig sparren we met elkaar, om te zien waar we staan en hoe we ons verder kunnen ontwikkelen. Daaruit is het idee ontstaan om een blogserie op te zetten. Een mooie manier om een helder overzicht te geven in wat we onze klanten allemaal kunnen bieden. Het zijn acht blogs geworden en dit is de eerste:

Het wordt weer tendertijd!

In deze tijd van het jaar kriebelt het meestal: de grotere, vaak overheid-gerelateerde organisaties gaan aanbesteden! Jullie denken er misschien wel over om in te schrijven, of zijn al gestart.
 
Aanbestedingen, een onderwerp waarover we in het verleden al een aantal Salesblogs hebben gepubliceerd. Mooie gelegenheid om die eens te ‘bundelen’:

Emoji’s in het onderwerp van je mail?

In dit blog behandel ik een ‘anders dan anders’ onderwerp. E-mail is een belangrijke tool in sales en marketing. De eerste blikvanger daarbij is de onderwerpregel, oftewel de koptekst. Die is heel bepalend: val jij wel op, in de inbox?

Zijn jouw medewerkers ook goud waard?

Minder uitstroom. Meer werkplezier. Betere resultaten.

Dat is wat je krijgt, als jouw medewerkers betrokken zijn én blijven. Dan ontstaat er vanzelf een magische verbinding, tussen je mensen en de cultuur van je bedrijf.

Laten we gewoon alle salesmensen omwisselen!

SalesCultuur heeft in de loop van de jaren al een heel aantal zomerse salesblogs gepubliceerd. De zomers zijn intussen alleen maar warmer geworden, maar de blogs nog onveranderd actueel. We plaatsen in deze tijd wekelijks zo’n klassieker. Hierbij de derde.

Zomer in Sales: geef je gevoel de ruimte

SalesCultuur heeft in de loop van de jaren al een heel aantal zomerse salesblogs gepubliceerd. De zomers zijn intussen alleen maar warmer geworden, maar de blogs nog onveranderd actueel. We plaatsen in deze tijd wekelijks zo’n klassieker. Hierbij de tweede.

Het is echt te warm voor Sales

… en andere Sales-smoesjes.

SalesCultuur heeft in de loop van de jaren al een heel aantal zomerse salesblogs gepubliceerd. De zomers zijn intussen alleen maar warmer geworden, maar de blogs nog onveranderd actueel. We plaatsen in deze tijd wekelijks zo’n klassieker. Hierbij de eerste.

Kun je gaten in de bezetting voorkomen?

Het is een herkenbaar verhaal in vrijwel elke sector. Uitval en verzuim lopen op. De bezetting vertoont steeds grotere gaten. Klagende directies, HR managers en leidinggevenden. Ongeduldige klanten.

Maakt jouw bedrijfscultuur het verschil?

Vraag jij je weleens af welke cultuur écht bij jullie bedrijf hoort? Wat wil je als organisatie uitstralen? In dit blog ga ik dieper in op de bedrijfscultuur en hoe je die kunt verbeteren.

Declarabele uren: de rek eruit (1/3)

Eerste deel van drie blogs over Waarde.

Onze klanten werken vaak met een eenvoudig businessmodel: uren * tarief. Maar een organisatie die steeds meer winst wil maken, zal op een andere manier moeten gaan denken. Want hiermee loop je onherroepelijk tegen grenzen aan.

Altijd beter willen worden, is niet zo simpel

“Wij willen een cultuur hebben waarin we steeds beter worden. Projecten en offertes evalueren en daarvan leren, elkaar feedback geven en constant van elkaar leren. En als organisatie zo steeds verder ontwikkelen.”

Volg de klantreis bij online verkoop

Zoals bij ieder mens is het gedrag van jouw klant het gevolg van bewuste en onbewuste drijfveren. Het is dan ook een enorme uitdaging om de werkelijke wensen en behoeften te leren begrijpen. Wat het niet makkelijker maakt: de boel is ook nog eens in beweging.

Tijd om het blikveld te verruimen

De optiek is een prachtig vakgebied, met alle ruimte voor ondernemerschap en zelfontplooiing. Dat weet iedereen die deze wereld kent. Maar onbekend maakt onbemind, merken zelfstandige optiekers. Het gebrek aan personeel begint veel ondernemers nu op te breken. In het hele land zijn winkels een dag extra dicht, of komen koopavonden te vervallen. Wat kunnen optiekers doen om deze impasse te doorbreken?

Te veel werk of te veel druk? Of allebei?

Er zit een wereld van verschil in, of je mensen het druk hebben of zich druk maken. Soms is de hoeveelheid werk echt niet weg te krijgen. Of het voelt in ieder geval zo.

Wat ook de reden is dat je mensen overbelast of gestresst raken, je moet daar wel iets mee. We gaan hier kijken naar het wat en hoe.

Wat heeft je als organisatie bezield?

De aanleiding voor dit blog over mijn persoonlijke verbazing is een discussie momenteel veel wordt gevoerd, vooral online. Die gaat over de nadelige effecten van aanbestedingen/tenders. Met name de verspilling die het gevolg is van dat proces. Alle partijen stoppen daar tijd, denkkracht, creativiteit, energie en motivatie in. Terwijl er maar eentje kan winnen. De rest heeft alleen maar middelen verbruikt.

Teamdynamiek bij innovaties

De veranderingen om ons heen worden steeds groter en talrijker. Dat vraagt veel van bedrijven die relevant willen blijven: meer slagvaardigheid en wendbaarheid. Het onderscheidend vermogen van vandaag is een randvoorwaarde voor morgen. Daarom moeten organisaties continu zorgen voor innovatie, vernieuwing.

Vraag jij je ook weleens af waarom het ene bedrijf wel succesvol kan innoveren en het andere absoluut niet? Mijn stelling is dat het succes van een innovatie voor 80% afhangt van de teamdynamiek.

De magische verbinding tussen marketing en sales

Er is een fenomeen dat je in veel organisaties ziet en ook van alle tijden is. De communicatie tussen de afdeling Verkoop en die van Marketing heeft veel weg van een soort doorlopend twistgesprek. Voor het ongeoefende oog zit er ook niet of nauwelijks verschil tussen die twee teams. In deze blogpost gaan we zien dat het om nuances gaat, vooral in de gezamenlijke doelstellingen en in de stijl van communiceren. Nuances die wél vaak zorgen dat een intensieve en soepele samenwerking tussen Verkoop en Marketing een grote uitdaging vormt. We kijken daarom ook meteen naar manieren waarop dat effectiever en dus succesvol kan.

To Blog or not to Blog

De start van SalesCultuur ligt alweer zo’n tien jaar achter ons. Sindsdien zit er een mooie ontwikkeling in. De (sales)cultuurtransformaties die we begeleiden, leveren steeds mooiere resultaten op bij onze relaties. Concreet en blijvend.

Vrouw in theater

Bij een aanbesteding kun je twee werelden onderscheiden. Eentje die heel objectief is met een uitvraag, EMVI-scores en criteria.

En dan heb je de meer onzichtbare wereld. Daar wordt het uiteindelijke besluit voor een groot deel écht genomen. Dat kan bijvoorbeeld zomaar in een theater gebeuren, zoals in dit voorbeeld uit mijn praktijk.

Magische verbinding tussen Sales, Cultuur en HR

De (Sales)Cultuur binnen je bedrijf bepaalt in grote mate of bedrijfsdoelen gehaald worden.

OK, het is een stellige uitspraak. Maar niet té stellig, want wij weten uit ervaring dat het in de praktijk echt zo werkt.

Hoe overwin jij verkoopbezwaren?

Sinds kort ben je in contact gekomen met een mogelijke nieuwe klant. De organisatie lijkt heel goed te passen bij jouw aanbod. Je weet het zeker: mijn product of dienst kan hun pijnpunten oplossen en ze een geweldige ROI opleveren. Maar als het moment nadert om de deal te sluiten, krijg je al vrij snel een ‘nee’.

Wat er gebeurd is? Je bent tegen een verkoopbezwaar aangelopen.

Klassieke Salesblogs van rond de zomer

De zomer is voor Jan Rezelman van SalesCultuur altijd een periode om even te bezinnen. Ook dit jaar, alleen komt dat niet tot uiting in het schrijven van zo’n creatief nieuw Salesblog. Nee, hij besloot eens te gaan grasduinen in zijn oudere blogs van rond dit seizoen.

InnovatieCultuur: fouten maken mag

Met InnovatieCultuur hebben we de magische verbinding te pakken tussen innovatie en cultuur. En als je binnen jouw bedrijf aan de slag gaat om de InnovatieCultuur te verbeteren, ben je al bezig met de SalesCultuur van overmorgen.

Sales coaching in een hybride wereld

Om je verkoopoperatie soepel te laten verlopen, is veel coördinatie en organisatie nodig. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Zeker als je team verdeeld is over meer kantoorlocaties, steden of zelfs landen. Hoe ga je om met sales coaching in een hybride wereld? In dit blog heb ik daar een aantal waardevolle tips voor.

HR is van iedereen, iedereen is van HR

Er zit flinke groei in het aantal bedrijven dat probeert hun eigen medewerkers te activeren om nieuwe collega’s te vinden. Of in ieder geval om de eerste stap in het werving- en selectieproces op gang te helpen.

Waardepropositie: de kern van het innovatieproces

Het gaat bij SalesCultuur vaak over ‘verbinding’, op allerlei vlakken. Een belangrijk deel van mijn focus en interesse ligt op het gebied van innovatie. Logisch dus, dat ik in dit blog dáár een verbinding leg: Sales(Cultuur) en Innovatie kun je niet los van elkaar zien.

Sturing en Cultuur: een magische verbinding

Eens in de zoveel tijd nemen we de besturing van onze business weer eens onder de loep. Besturing, sturing … het heeft iets technocratisch. En Cultuur klinkt juist soft. Het mooie is: die twee zijn aan elkaar verbonden.

De (on)gezonde werkweek

Je bent ondernemer in het MKB en wilt ook weleens op vakantie. Tuurlijk, prima. Maar als je eenmaal op je bestemming bent, werk je wel elke dag een paar uurtjes door. Toch? Want normaal maak je ook zestig uur per week, of nog meer. Net als zoveel collega-ondernemers. Doe je dat niet, dan loopt vast alles in de soep!

Aanbesteding: de heilige graal (als je wint)

Aanbestedingen en RFP’s (Request for Proposal). Vaak worden ze uitgezet door grote organisaties en overheidsinstanties. Meestal voor substantiële projecten, die jarenlang aanzienlijke inkomsten voor je bedrijf kunnen genereren.

Je kunt ze zien als de heilige graal van grote contracten. Maar ja, dan moet je ze wél winnen.

Strategische consultancy, illusie of ambitie?

Hoger in de boom, of in de zandloper. Strategische consultancy is iets wat veel van onze klanten nastreven. Zoals de adviesbureaus, ingenieursbureaus, ICT-leveranciers en alle B2B sales. Maar laten we eerst eens kijken wat er nou eigenlijk mee wordt bedoeld? En waaróm ze dat zo graag willen?

Creatieve ideeën succesvol implementeren

Opnieuw een deelnemer aan ons salescultuurprogramma (SCP) die bereid is daar een gastblog over te schrijven. Hoe mooi is dat? Deze keer gaat het over een sessie die is gewijd aan innovaties. We laten Edgar aan het woord:

Hoe help jij de DMU?

Verkoop draait om het moment dat een klant besluit iets van je te kopen. Het moment dat alle betrokkenen in de klantorganisatie op hetzelfde moment JA zeggen tegen jouw voorstel. Die groep mensen noemen we ook wel de Decision Making Unit, meestal afgekort tot DMU.

Je verkoopt aan mensen

Eerder mochten we al een gastblog plaatsen van Eva, deelnemer aan ons salescultuurprogramma (SCP) bij een groot adviesbureau. Haar marketingcollega Judith doet daar eveneens aan mee, en we vinden het ontzettend fijn dat ook zij daar een gastblog over wilde schrijven.

Klant-evaluaties: jouw basis voor waardepropositie

De waardepropositie van jouw producten of diensten wordt steeds belangrijker. Zeker in tijden van Social Selling. Klanten moeten vaker beslissen zonder directe hulp. Online, maar bijvoorbeeld ook bij een tender. En we weten: verkopen = helpen kopen!

Bijna december: de beoordelingsgesprekken. Energie of buikpijn?

December komt eraan. Bijna tijd voor de jaarlijkse beoordelingsgesprekken. Dat betekent voor veel managers en bedrijfsleiders weer slapeloze nachten. “Het gaat toch alleen maar over geld,“ vertrouwde een klant me laatst toe. “Ze willen altijd meer dan ik kan geven.”

Een dijk van een aanbeveling

Vraag in het zakenleven eens naar de mooiste vorm van reclame. Negen van de tien keer krijg je als antwoord: die van mond tot mond. We denken daarbij vaak als eerste aan ‘fysieke’ aanbevelingen. Logisch ook, met die benaming. En trouwens, mond tot mond-reclame bestaat al zo lang als de menselijke beschaving.

Maar in deze tijd kun je natuurlijk ook niet om online aanbevelingen heen. Websites, nieuwsbrieven en social media koppen: ‘Wat onze klanten zeggen’, ‘Lees de beoordelingen’ en ‘Bekijk onze recensies’.

Persoonlijkheidsprofielen … In een hokje gestopt?

Heb jij weleens zo’n persoonlijkheidstest gedaan? Dan ben je niet de enige hoor. Met jou vele anderen. Maar ik zou wel graag willen weten in welk ‘hokje’ voel jij je sindsdien gestopt? Rood, geel, groen of blauw?

Daar zeg ik wel meteen bij: dit is een hele foute vraag van me. Tenminste, ik hoop maar dat je zelf niet het ‘hokjes’gevoel hebt. Het gaat namelijk niet om de hokjes! En al helemaal niet om een beoordeling of veroordeling.

Persoonlijke en teamdoelen koppelen, dat lucht op

“Weet je eigenlijk wel hoeveel werk dat is? Ik kan niet eens genoeg tijd besteden aan de teamdoelen. En dan heb je ook die persoonlijke doelen nog!”

Dit krijg je vaak terug van teamleden die pas kort met doelen zijn gaan werken. Best begrijpelijk ook. Hierna zullen we zien dat de oplossing een stuk simpeler is dan het lijkt.

Goede bedoelingen, wat koop je daar nou voor?

“Nou ja, ze bedoelt het niet verkeerd. Tuurlijk, dit was weer heel onhandig. Maar daar zijn we inmiddels wel aan gewend. In het begin hebben we nog weleens gevraagd hoe zulke dingen toch kunnen gebeuren. Haar reactie? Dat ze gewoon zo is.”

In elke organisatiecultuur zie je patronen die vervelend zijn, en beperkend. Maar weet je welke écht de aller-taaiste zijn? Gedrag vanuit goede bedoelingen, maar wel met nare effecten.

Hoezo zwoegen voor je geld?

Dit is het derde en laatste deel in de serie Besef van waarde. Naar het vorige deel? Klik dan hier.
 
 
“Ja, maar ik kan dat nou eenmaal heel goed. Het kost me geen enkele moeite. Kan ik daar dan wel een factuur voor sturen?”

Laatst was ik in gesprek met een klant, samen met mijn collega. Ik had het initiatief en de collega noemde in de laatste minuten de prijs van ons voorstel. Precies wat de klant ook in gedachten had. En daarmee was de deal rond.

Gesprek met medewerker: hou ’t spannend, maak ’t veilig

Ze zijn best spannend, de gesprekken over ontwikkelen en functioneren. Voor de medewerker, maar ook voor jou als leidinggevende. Een open gesprek voeren, gaat niet vanzelf. Hoe bereik je dat je medewerker zich kwetsbaar opstelt? En kun je dat zelf eigenlijk wel?

Effectievere klantgesprekken door de juiste vragen

Tijdens een sessie van ons salescultuurprogramma met een toonaangevend adviesbureau is de SPIN-methode besproken.

Eva is werkzaam in die organisatie. Zij heeft er een artikel over geschreven, voor haar collega’s. Dat is gepubliceerd in de interne nieuwsbrief. En wij mogen dit stuk plaatsen als een GASTBLOG. Waarvoor natuurlijk onze dank.

Informatie leidt tot analyse, emotie tot actie

Met grote regelmaat verschijnen hier blogs van de SalesCultuur-partners. Maar nóg leuker is het om een relatie aan het woord te laten. Een GASTBLOG dus.

Deze keer is het Doede Scherphof van LevelUp Gamified die iets wilde schrijven voor SalesCultuur. Waarvoor onze dank.

Doelen stellen? Ja, leuk!

Hoezo is doelen stellen leuk? Het is vooral gedoe. En geeft onrust in het team. Want doelen stellen moet van de baas, zodat hij je er later op kan afrekenen.

Dat is tenminste wat ik vaak hoor van managers en medewerkers.
Gelukkig kan het anders. En we zullen hierna zien dat het zeker leuk kan worden. Echt!

GASTBLOG: Unique buying reasons

Samen met een groot adviesbureau zijn we een traject gestart om hun salescultuur verder te ontwikkelen.

Sandra zit namens dit bureau in het projectteam. Zij heeft hierover een blog geschreven, dat wij ook mogen plaatsen. Hartelijk dank, Sandra!

De spanning van de factuur

Dit is deel 2 in de serie Besef van waarde. Hier vind je het eerste deel.

Bij het sturen van een factuur voel ik altijd een bepaalde spanning. Heb ik voldoende waarde toegevoegd om deze factuur te rechtvaardigen?

De waarde die ik zoek, ontstaat vaak pas op langere termijn. Natuurlijk kijk ik ook naar de besteding in uren en energie. En eerlijk: hoe meer dat is, hoe rustiger ik word.

Kan je HR de groei wel bijhouden?

Anders dan kinderen groeien bedrijven meestal niet vanzelf. Al lijkt dat soms wel zo. Alles loopt lekker. En ineens besef je dat je al tien mensen in dienst hebt. Of meer.

Krijg jij ook weleens vragen van en over personeel, waar je eigenlijk nooit aan hebt gedacht? Dan wordt het tijd dat je HR-beleid meegroeit met je bedrijf. In dit blog noem ik daarvoor alvast een paar belangrijke basisstappen.

Helpen kopen

Op het eerste gezicht lijkt het zo’n eenvoudige vraag. Wat is verkoop? Maar pas op. Ondanks mijn vele jaren ervaring in het verkoopvak, houdt het mij nog steeds bezig. Waarom? Dat leg ik je uit in deze blog.

Uitval door thuiswerken voorkomen: vier tips

Volgens de media is thuiswerken een blijvertje, ook nadat het coronavirus onder controle is. We zijn er eigenlijk al aan gewend, maar hoe zorgen we dat we het volhouden met z’n allen?

Besef van waarde (1)

Dit is het eerste van drie blogs. Het onderwerp van de serie sluit mooi aan op een recent blog van collega Fius over klantwaarde.

Gaat het om prijs of klantwaarde?

“Prijs is wat je betaalt, waarde is wat je krijgt.” Deze mooie en wijze uitspraak gaat over de aanschaf van aandelen en is van Warren Buffet. Die weet waar hij het over heeft, als de meest gefortuneerde belegger ter wereld.

Hierna maak ik duidelijk dat je deze oneliner zo kunt doorvertalen naar elke verkoopsituatie. Of dat nu directe verkoop is, via internet, in een winkel of via een (EMVI) aanbesteding.

De magische verbinding

De momenten dat klanten en collega’s dingen taai of lastig vinden. Liefst daarover mopperen of zich verbazen. Pas dan vind ik het interessant worden. Want ik leef me graag uit, om ‘magische verbindingen’ te zoeken.

Jaren geleden hield ik me bezig met Cultuur in organisaties. In de loop van de tijd ging Sales steeds meer boeien. En tien jaar geleden legde ik daar de magische verbinding tussen. De duidelijkheid van Sales en het ‘softe’ imago van Cultuur.

Never waste a good crisis: netwerken en corona

In deze uitdagende tijd zie ik veel mensen worstelen. Wat altijd zo gewoon leek, mag al maanden niet meer vanwege COVID-19: samenkomen om elkaar te ont-moeten.

Het streepje is bewust: je treft elkaar in verbinding, zonder dat iets echt móet!

Kun je in deze tijd eigenlijk nog wel goed netwerken? Ja, juist!

Ondernemers-verlanglijstje: nieuwe, betaalbare medewerker

“Gaan we weer, zoeken naar een speld in een hooiberg. En dan maar hopen dat ik de goede heb gevonden. Een speld die achteraf niet bot of krom blijkt te zijn.” Deze opmerking hoorde ik van een klant die onlangs een medewerker vanwege een carrièreswitch moest ‘vervangen’.

Waar hij eigenlijk naar op zoek was?

Dak repareren als de zon niet schijnt

Het dak moet je repareren als de zon schijnt. Wat een heerlijk cliché. En het is een cliché, omdat het waar is. Deels.

Mag ik het aanvullen? Repareer het dak als je tijd en zin hebt, zelfs als de zon niet schijnt. Klusjes in huis én veranderingen in de organisatie hebben altijd drie succesfactoren: energie, overtuiging en zelfvertrouwen!

Familiebedrijf: zo vader, zo zoon?

Al enkele jaren werken een ondernemer en zijn zoon samen in hetzelfde vak. En sinds kort weer in dezelfde zaak. Het is een wens van de vader dat junior over enkele jaren het stokje van hem zal gaan overnemen.

Uitstelgedrag in sales

Het is iets heel persoonlijks en achtervolgt me al m’n hele loopbaan. Soms wat vaker, soms minder. De Engelse taal kent er een heel mooi woord voor: procrastination. Wij noemen het uitstelgedrag. Herken je het, in jouw commerciële situatie?

Rust in de tent

Het is een uitdrukking die iedereen weleens hoort en gebruikt: rust in de tent. Vorige week nog, vroeg iemand wat het voor de klant oplevert als SalesCultuur daar aan de slag gaat. “Dan komt er rust in de tent,” antwoordde ik.

Het geheim en venijn van non-verbale communicatie

Sinds kort is er weer spanning in het team. De onrust loopt op en er wordt erg veel geroddeld. Terwijl het een tijdlang allemaal juist zo goed ging. Iedereen voelde zich prettig en kwam elke ochtend vrolijk binnen. Tot die ene teammeeting. 

Succesvolle sales met een positieve mindset

Voor mij is dit de mooiste definitie van mindset:
Mindset is jouw kijk op de wereld, gebaseerd op je ervaringen. En het is de reden waarom je dingen doet. Maar ook juist waarom je dingen niet doet.

Heb je de commerciële basis op orde?

En wat dat oplevert …

Collega Jan noemt het in zijn recente blog Aanbestedingen winnen al de Eerste Wet van Jan: Als de klant jou wil, moet je die de kans geven om je te kunnen kiezen.

Aanbestedingen winnen

… en hoe de Eerste Wet van Jan je daarbij helpt.

Onze klanten vinden ze vaak lastig, aanbestedingen. Er is geen mogelijkheid om te overleggen, inhoudelijke deskundigheid is maar een onderdeel, je hebt een strakke deadline. En zo zijn er nog tien redenen.

Slimheid in Sales als handicap

Beste slimmerik. Het moet heerlijk zijn, als je heel slim bent. Behalve in Sales dan, waar ‘te veel’ ook vaak tegen je kan werken.

Het is echt te warm voor Sales

… en andere Sales-smoesjes.

Heerlijk zijn ze, al die Sales-smoesjes die ik voor mezelf heb bedacht. Ze maken mijn leven een stuk comfortabeler! En ze voorkomen dat ik met spijtgevoelens terugkijk omdat ik zaken niet echt handig heb aangepakt. Stel je voor …

Hoe de stress van Sales wegebt

Een van de allerbeste concepten van SalesCultuur is ‘Rollen in Sales’. Wat daar zo goed aan is? Nou, het neemt onder andere Sales-stress weg.

De wet van het badeendje

Vertragen en versimpelen: het allermoeilijkste wat er is.

In de organisatie kom jij binnen als de kersverse directeur, of je gaat een nieuwe afdeling opzetten. Je beschikt over ervaring en visie. Daarom hebben ze je ook gevraagd. Als een bruisend vat vol ideeën ga je van start.

Mijn team valt uit elkaar, wat nu?

Meer dan honderd teams heb ik helpen opbouwen, en talloze zelfs jarenlang begeleid. Met mijn twintig jaar ervaring dacht ik alles wel te hebben gezien en meegemaakt, wat er kan spelen in een team. Maar situaties zoals je in deze periode heel veel ziet, zijn ook voor mij nieuw.

Op adem komen

Dé vraag om nu te stellen!

Een blog die je nu niet wilt lezen, start met een wijsneuzerig cliché als “Never spoil a good crisis.” Dan volgt een uitleg, hoe goed wij als SalesCultuur bezig zijn om daar vorm aan te geven.

Zin in groeien

De onderschatte fase van het ‘op adem komen’

Groei … het klinkt stoer. Ja, zelfs sexy. Organisaties zeggen dat ze willen groeien. Corporate, MKB, iedereen streeft het na. Alsof het een doel op zich is.

Sales Support: waardevol of prullenbak?

Je zou uit de titel kunnen opmaken dat ik vind dat een prullenbak weinig waarde heeft. Zo is-ie natuurlijk niet bedoeld.

Innovatie: waak voor de woekerplant!

Bamboe, Japanse duizendknoop, meiklokjes … woekerplanten zijn de nachtmerrie voor elke tuinier. Leuk weetje, maar wat heeft dat met mijn bedrijf te maken?

Lang leve EMVI! €100.000 verdienen in 1 dag

De wereld van EMVI … ik ben er door gefascineerd geraakt. Door slim schrijven kun je in een dag zomaar €100.000,- verdienen. Met een klant die aangeeft wat je moet schrijven en hoeveel €€ je daarmee in haar ogen hebt verdiend.

Nostalgie in Sales: Rolodex

Twintig jaar geleden ben ik gestart met mijn trainingsbureau. En al snel had ik mijn eerste klant: een hypotheekshop in Den Haag. Maar toen kwam de vraag …. hoe kom ik aan m’n volgende klanten?
Het staat me nog bij als de dag van gisteren: tien brieven sturen. Gewoon op papier en verzonden met de post.

Kind op het strand

Of: wat houdt accountmanagement in?

Op een mooie zomerse zondag gaan we als gezin naar het Katwijkse strand, met onze drie kinderen. Dat is vooral plezier maken, niet verbranden … en al helemaal geen kind kwijtraken!

Dwarse voornemens

Aan het begin van het nieuwe jaar ben ik altijd “dwars”. Als een puber: overal lijnrecht tegenin gaan. Dat schept ruimte in mezelf en voldoet blijkbaar aan een behoefte diep van binnen. Misschien ben ik eigenlijk gewoon te conformistisch.

Die eerste week van januari, het zijn mooie dagen om extra dwars te zijn. Mijn dwarse goede voornemens:

Joepie, een accountplan maken!

Na de zomer gaan we alweer langzaam vooruitkijken naar het vaststellen van de budgetten en jaarplannen. Vaak een kopieeractie vanuit de cijfers voor het lopende jaar, en we zien vanaf januari wel hoe we het gaan halen.
Maar om een echt stabiel budget in elkaar te zetten heb je fundament nodig, in de vorm van een krachtig accountplan.

Ik zie geen onderscheidend vermogen, wat nu?

Ik: “Dus jij wilt nieuwe klanten binnenhalen. OK grote corporates nog wel, toe maar! Klanten die nu al een vaste leverancier hebben. Maar wat is dan echt onderscheidend ten opzichte van je concurrenten? Waarom zouden ze overstappen?”

Ervaringen van een docent

De eerstejaars niveau 3-verkopers komen binnen bij de start van het nieuwe lesjaar. Dan stel ik altijd de vraag: “Wat is verkopen?” Daar komen antwoorden op zoals ‘producten aansmeren’, ‘geld verdienen’, ‘artikelen gewoon afrekenen aan de kassa’ enz.

De bakens verzetten

“Change is the law of life. Those who only look at the past or present are certain to miss the future.” (JFK)
Veranderingen in de markt en hoe hiermee om te gaan, het is bijna net als zeilen in sterk variërende windsituaties.

Six Batteries of Change

Onze belangrijkste activiteiten zijn Diagnoses, Transformatieprogramma’s en Salestrainingen. De (sales)wereld wordt steeds complexer. Daarom zijn we continu op zoek naar goede theoretische modellen die zorgen voor extra onderbouwing.

Ondernemerschap: een €100 experiment

De ontwikkeling van twee specifieke zaken zien we veel terug bij het streven van onze klanten naar hun gewenste SalesCultuur: Innovaties en Ondernemerschap.

Beetje opletten kan geen kwaad

Een beetje opletten kan geen kwaad … maar valt toch niet mee!

Ondernemerschap, 99 redenen om er wel aan te beginnen …

Ondernemerschap, weer een programma in jouw corporate organisatie. Fijn, eindelijk!

Ondernemerschap, 100 redenen om er niet aan te beginnen

Veel corporate organisaties willen meer “Ondernemerschap” … zeggen ze. Mijn advies zou zijn: nooit aan beginnen! Lekker met z’n allen blijven hangen in de corporate omgeving waar je bent opgegroeid met alle luxe voorwaarden en de mogelijkheid om een baalweekje te nemen. 

Ik wil ook eens een beker winnen!

Vanuit SalesCultuur proberen we veranderingen op een leuke manier te stimuleren. Neem bijvoorbeeld de salesbeker. Die wordt uitgereikt aan degene die een collega heeft verkocht in een project, de salesfunnel helemaal op orde heeft of een andere mooie salesprestatie heeft geleverd.

Laten we gewoon alle salesmensen omwisselen!

“Hun gras is groen en sappig, dat van ons lijkt wel hooi.”
Het rare is: zij ‘van de overkant’ zien dat precies andersom. Dus … wie heeft er nou eigenlijk gelijk?

Onze SalesCultuur-dame, wie is ze?

Twee jaar geleden waren we bezig met onze nieuwe huisstijl en website. Toen hebben we besloten om het een ‘gezicht’ te geven: een fris gezicht, een frisse uitstraling, een frisse dame …
Past bij SalesCultuur en ook bij sales in het algemeen. Ken je de SalesCultuur-dame al? Kijk even hierboven, of op andere plaatsen van deze website.

Innovatie verkopen? Vergeet het maar!

(Een blog met een knipoog …)

“Fantastisch, eindelijk weer iets nieuws te verkopen aan mijn klanten.” denkt de accountmanager. “Een prachtige innovatie die aansluit op een jarenlange worsteling van mijn klanten. Uniek en onderscheidend, dus makkelijker te verkopen. Bovendien een mooie aanleiding om afspraken te maken.”

Dus niet!

De pineut en vakantie op de Veluwe

Dit blog vertelt een verhaal zonder echte oplossingen …
Want soms ben je als accountmanager nou eenmaal gewoon ouderwets de pineut.

Het sulletje van de verjaardag!

Een klant wil weten waarom je duurder bent dan je concurrent, of wat het verschil is tussen jullie. Dat is toch de allermooiste vraag om te krijgen? Tenminste: als je er op voorbereid bent. Zo niet, dan zal de stress weleens hevig kunnen toeslaan.

Kwetsbaarheid is stoer

Sales is toch een beetje stoer doen. Voor je collega’s met wie je in een interne competitie bent verzeild. Richting je manager, om de schijn hoog te houden dat je je zaken voor elkaar hebt. Tegenover je klant, dat je echt een unieke en beproefde oplossing hebt zonder haken en ogen.

Chronische onzekerheid in Sales

Bekentenis van een ervaren accountmanager: Piet, 52 jaar en werkzaam bij een grote organisatie …

Durf “Nee” te denken

In mijn vorige SalesBlog De vrijheid om “Nee” te voelen en te zeggen stipte ik het thema al aan, nu ga ik dieper in op het doorbreken van het patroon:

Zomer in Sales: geef je gevoel de ruimte

Een salesjaar kent vaak een voorspelbare dynamiek:

In Q1 ben je nog aan het uitpuffen van de eindejaarssprint. Verder zet je de onmogelijke targets voor het nieuwe jaar om in vrij vage plannen voor je salesteam en ondertussen ga je ook alweer aan de slag.

De vrijheid om “Nee” te voelen en te zeggen

Waarom zou je aan een traject beginnen als je klant geen urgentie voelt, geen verantwoordelijkheid neemt en er weinig op het spel staat? Ik weet het wel: het bekende gevoel dat je blij bent met business omdat je te weinig hebt. En hoe je het uitvoert zie je later wel weer, of dat zoeken je collega’s maar uit. Binnen is binnen!

AT Osborne
Hoya
Sweco
Rabobank
KokxDeVoogd
ANWB
Royal Haskoning
Baseclear
Tauw
AWVN
DVTadvies
KPN
Bureau Bouwkunde
Omedi
Paduit
Eltek
Start People
SNS Bank
Santon
Robeco
Incassade
Capgemini
Centraal beheer
M&I Partners
IBM Security
Ouwehand Bouw
Top