De tweede blog uit onze serie van acht.
Probleem aanpakken wordt een fijn traject.
Jouw organisatie slaagt er niet in om duurzame en winstgevende groei te realiseren. Het is duidelijk geen tijdelijk probleem, er is een dieperliggende oorzaak. Kan dit opgelost worden?
Onze business is altijd in beweging. Bovendien kijken we bij SalesCultuur voortdurend welke diensten passen bij de verschillende klanten.
Regelmatig sparren we met elkaar, om te zien waar we staan en hoe we ons verder kunnen ontwikkelen. Daaruit is het idee ontstaan om een blogserie op te zetten. Een mooie manier om een helder overzicht te geven in wat we onze klanten allemaal kunnen bieden. Het zijn acht blogs geworden en dit is de eerste:
In deze tijd van het jaar kriebelt het meestal: de grotere, vaak overheid-gerelateerde organisaties gaan aanbesteden! Jullie denken er misschien wel over om in te schrijven, of zijn al gestart.
Aanbestedingen, een onderwerp waarover we in het verleden al een aantal Salesblogs hebben gepubliceerd. Mooie gelegenheid om die eens te ‘bundelen’:
SalesCultuur heeft in de loop van de jaren al een heel aantal zomerse salesblogs gepubliceerd. De zomers zijn intussen alleen maar warmer geworden, maar de blogs nog onveranderd actueel. We plaatsen in deze tijd wekelijks zo’n klassieker. Hierbij de derde.
… en andere Sales-smoesjes.
SalesCultuur heeft in de loop van de jaren al een heel aantal zomerse salesblogs gepubliceerd. De zomers zijn intussen alleen maar warmer geworden, maar de blogs nog onveranderd actueel. We plaatsen in deze tijd wekelijks zo’n klassieker. Hierbij de eerste.
Eerste deel van drie blogs over Waarde.
Onze klanten werken vaak met een eenvoudig businessmodel: uren * tarief. Maar een organisatie die steeds meer winst wil maken, zal op een andere manier moeten gaan denken. Want hiermee loop je onherroepelijk tegen grenzen aan.
De optiek is een prachtig vakgebied, met alle ruimte voor ondernemerschap en zelfontplooiing. Dat weet iedereen die deze wereld kent. Maar onbekend maakt onbemind, merken zelfstandige optiekers. Het gebrek aan personeel begint veel ondernemers nu op te breken. In het hele land zijn winkels een dag extra dicht, of komen koopavonden te vervallen. Wat kunnen optiekers doen om deze impasse te doorbreken?
Er zit een wereld van verschil in, of je mensen het druk hebben of zich druk maken. Soms is de hoeveelheid werk echt niet weg te krijgen. Of het voelt in ieder geval zo.
Wat ook de reden is dat je mensen overbelast of gestresst raken, je moet daar wel iets mee. We gaan hier kijken naar het wat en hoe.
De aanleiding voor dit blog over mijn persoonlijke verbazing is een discussie momenteel veel wordt gevoerd, vooral online. Die gaat over de nadelige effecten van aanbestedingen/tenders. Met name de verspilling die het gevolg is van dat proces. Alle partijen stoppen daar tijd, denkkracht, creativiteit, energie en motivatie in. Terwijl er maar eentje kan winnen. De rest heeft alleen maar middelen verbruikt.
De veranderingen om ons heen worden steeds groter en talrijker. Dat vraagt veel van bedrijven die relevant willen blijven: meer slagvaardigheid en wendbaarheid. Het onderscheidend vermogen van vandaag is een randvoorwaarde voor morgen. Daarom moeten organisaties continu zorgen voor innovatie, vernieuwing.
Vraag jij je ook weleens af waarom het ene bedrijf wel succesvol kan innoveren en het andere absoluut niet? Mijn stelling is dat het succes van een innovatie voor 80% afhangt van de teamdynamiek.
Er is een fenomeen dat je in veel organisaties ziet en ook van alle tijden is. De communicatie tussen de afdeling Verkoop en die van Marketing heeft veel weg van een soort doorlopend twistgesprek. Voor het ongeoefende oog zit er ook niet of nauwelijks verschil tussen die twee teams. In deze blogpost gaan we zien dat het om nuances gaat, vooral in de gezamenlijke doelstellingen en in de stijl van communiceren. Nuances die wél vaak zorgen dat een intensieve en soepele samenwerking tussen Verkoop en Marketing een grote uitdaging vormt. We kijken daarom ook meteen naar manieren waarop dat effectiever en dus succesvol kan.
Bij een aanbesteding kun je twee werelden onderscheiden. Eentje die heel objectief is met een uitvraag, EMVI-scores en criteria.
En dan heb je de meer onzichtbare wereld. Daar wordt het uiteindelijke besluit voor een groot deel écht genomen. Dat kan bijvoorbeeld zomaar in een theater gebeuren, zoals in dit voorbeeld uit mijn praktijk.
Sinds kort ben je in contact gekomen met een mogelijke nieuwe klant. De organisatie lijkt heel goed te passen bij jouw aanbod. Je weet het zeker: mijn product of dienst kan hun pijnpunten oplossen en ze een geweldige ROI opleveren. Maar als het moment nadert om de deal te sluiten, krijg je al vrij snel een ‘nee’.
Wat er gebeurd is? Je bent tegen een verkoopbezwaar aangelopen.
De zomer is voor Jan Rezelman van SalesCultuur altijd een periode om even te bezinnen. Ook dit jaar, alleen komt dat niet tot uiting in het schrijven van zo’n creatief nieuw Salesblog. Nee, hij besloot eens te gaan grasduinen in zijn oudere blogs van rond dit seizoen.
Om je verkoopoperatie soepel te laten verlopen, is veel coördinatie en organisatie nodig. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Zeker als je team verdeeld is over meer kantoorlocaties, steden of zelfs landen. Hoe ga je om met sales coaching in een hybride wereld? In dit blog heb ik daar een aantal waardevolle tips voor.
Het gaat bij SalesCultuur vaak over ‘verbinding’, op allerlei vlakken. Een belangrijk deel van mijn focus en interesse ligt op het gebied van innovatie. Logisch dus, dat ik in dit blog dáár een verbinding leg: Sales(Cultuur) en Innovatie kun je niet los van elkaar zien.
Je bent ondernemer in het MKB en wilt ook weleens op vakantie. Tuurlijk, prima. Maar als je eenmaal op je bestemming bent, werk je wel elke dag een paar uurtjes door. Toch? Want normaal maak je ook zestig uur per week, of nog meer. Net als zoveel collega-ondernemers. Doe je dat niet, dan loopt vast alles in de soep!
Aanbestedingen en RFP’s (Request for Proposal). Vaak worden ze uitgezet door grote organisaties en overheidsinstanties. Meestal voor substantiële projecten, die jarenlang aanzienlijke inkomsten voor je bedrijf kunnen genereren.
Je kunt ze zien als de heilige graal van grote contracten. Maar ja, dan moet je ze wél winnen.
Hoger in de boom, of in de zandloper. Strategische consultancy is iets wat veel van onze klanten nastreven. Zoals de adviesbureaus, ingenieursbureaus, ICT-leveranciers en alle B2B sales. Maar laten we eerst eens kijken wat er nou eigenlijk mee wordt bedoeld? En waaróm ze dat zo graag willen?
De waardepropositie van jouw producten of diensten wordt steeds belangrijker. Zeker in tijden van Social Selling. Klanten moeten vaker beslissen zonder directe hulp. Online, maar bijvoorbeeld ook bij een tender. En we weten: verkopen = helpen kopen!
December komt eraan. Bijna tijd voor de jaarlijkse beoordelingsgesprekken. Dat betekent voor veel managers en bedrijfsleiders weer slapeloze nachten. “Het gaat toch alleen maar over geld,“ vertrouwde een klant me laatst toe. “Ze willen altijd meer dan ik kan geven.”
Vraag in het zakenleven eens naar de mooiste vorm van reclame. Negen van de tien keer krijg je als antwoord: die van mond tot mond. We denken daarbij vaak als eerste aan ‘fysieke’ aanbevelingen. Logisch ook, met die benaming. En trouwens, mond tot mond-reclame bestaat al zo lang als de menselijke beschaving.
Maar in deze tijd kun je natuurlijk ook niet om online aanbevelingen heen. Websites, nieuwsbrieven en social media koppen: ‘Wat onze klanten zeggen’, ‘Lees de beoordelingen’ en ‘Bekijk onze recensies’.
Heb jij weleens zo’n persoonlijkheidstest gedaan? Dan ben je niet de enige hoor. Met jou vele anderen. Maar ik zou wel graag willen weten in welk ‘hokje’ voel jij je sindsdien gestopt? Rood, geel, groen of blauw?
Daar zeg ik wel meteen bij: dit is een hele foute vraag van me. Tenminste, ik hoop maar dat je zelf niet het ‘hokjes’gevoel hebt. Het gaat namelijk niet om de hokjes! En al helemaal niet om een beoordeling of veroordeling.
“Weet je eigenlijk wel hoeveel werk dat is? Ik kan niet eens genoeg tijd besteden aan de teamdoelen. En dan heb je ook die persoonlijke doelen nog!”
Dit krijg je vaak terug van teamleden die pas kort met doelen zijn gaan werken. Best begrijpelijk ook. Hierna zullen we zien dat de oplossing een stuk simpeler is dan het lijkt.
“Nou ja, ze bedoelt het niet verkeerd. Tuurlijk, dit was weer heel onhandig. Maar daar zijn we inmiddels wel aan gewend. In het begin hebben we nog weleens gevraagd hoe zulke dingen toch kunnen gebeuren. Haar reactie? Dat ze gewoon zo is.”
In elke organisatiecultuur zie je patronen die vervelend zijn, en beperkend. Maar weet je welke écht de aller-taaiste zijn? Gedrag vanuit goede bedoelingen, maar wel met nare effecten.
Dit is het derde en laatste deel in de serie Besef van waarde. Naar het vorige deel? Klik dan hier.
“Ja, maar ik kan dat nou eenmaal heel goed. Het kost me geen enkele moeite. Kan ik daar dan wel een factuur voor sturen?”
Laatst was ik in gesprek met een klant, samen met mijn collega. Ik had het initiatief en de collega noemde in de laatste minuten de prijs van ons voorstel. Precies wat de klant ook in gedachten had. En daarmee was de deal rond.
Ze zijn best spannend, de gesprekken over ontwikkelen en functioneren. Voor de medewerker, maar ook voor jou als leidinggevende. Een open gesprek voeren, gaat niet vanzelf. Hoe bereik je dat je medewerker zich kwetsbaar opstelt? En kun je dat zelf eigenlijk wel?
Tijdens een sessie van ons salescultuurprogramma met een toonaangevend adviesbureau is de SPIN-methode besproken.
Eva is werkzaam in die organisatie. Zij heeft er een artikel over geschreven, voor haar collega’s. Dat is gepubliceerd in de interne nieuwsbrief. En wij mogen dit stuk plaatsen als een GASTBLOG. Waarvoor natuurlijk onze dank.
Met grote regelmaat verschijnen hier blogs van de SalesCultuur-partners. Maar nóg leuker is het om een relatie aan het woord te laten. Een GASTBLOG dus.
Deze keer is het Doede Scherphof van LevelUp Gamified die iets wilde schrijven voor SalesCultuur. Waarvoor onze dank.
Hoezo is doelen stellen leuk? Het is vooral gedoe. En geeft onrust in het team. Want doelen stellen moet van de baas, zodat hij je er later op kan afrekenen.
Dat is tenminste wat ik vaak hoor van managers en medewerkers.
Gelukkig kan het anders. En we zullen hierna zien dat het zeker leuk kan worden. Echt!
Dit is deel 2 in de serie Besef van waarde. Hier vind je het eerste deel.
Bij het sturen van een factuur voel ik altijd een bepaalde spanning. Heb ik voldoende waarde toegevoegd om deze factuur te rechtvaardigen?
De waarde die ik zoek, ontstaat vaak pas op langere termijn. Natuurlijk kijk ik ook naar de besteding in uren en energie. En eerlijk: hoe meer dat is, hoe rustiger ik word.
Anders dan kinderen groeien bedrijven meestal niet vanzelf. Al lijkt dat soms wel zo. Alles loopt lekker. En ineens besef je dat je al tien mensen in dienst hebt. Of meer.
Krijg jij ook weleens vragen van en over personeel, waar je eigenlijk nooit aan hebt gedacht? Dan wordt het tijd dat je HR-beleid meegroeit met je bedrijf. In dit blog noem ik daarvoor alvast een paar belangrijke basisstappen.
Dit is het eerste van drie blogs. Het onderwerp van de serie sluit mooi aan op een recent blog van collega Fius over klantwaarde.
“Prijs is wat je betaalt, waarde is wat je krijgt.” Deze mooie en wijze uitspraak gaat over de aanschaf van aandelen en is van Warren Buffet. Die weet waar hij het over heeft, als de meest gefortuneerde belegger ter wereld.
Hierna maak ik duidelijk dat je deze oneliner zo kunt doorvertalen naar elke verkoopsituatie. Of dat nu directe verkoop is, via internet, in een winkel of via een (EMVI) aanbesteding.
De momenten dat klanten en collega’s dingen taai of lastig vinden. Liefst daarover mopperen of zich verbazen. Pas dan vind ik het interessant worden. Want ik leef me graag uit, om ‘magische verbindingen’ te zoeken.
Jaren geleden hield ik me bezig met Cultuur in organisaties. In de loop van de tijd ging Sales steeds meer boeien. En tien jaar geleden legde ik daar de magische verbinding tussen. De duidelijkheid van Sales en het ‘softe’ imago van Cultuur.
In deze uitdagende tijd zie ik veel mensen worstelen. Wat altijd zo gewoon leek, mag al maanden niet meer vanwege COVID-19: samenkomen om elkaar te ont-moeten.
Het streepje is bewust: je treft elkaar in verbinding, zonder dat iets echt móet!
Kun je in deze tijd eigenlijk nog wel goed netwerken? Ja, juist!
“Gaan we weer, zoeken naar een speld in een hooiberg. En dan maar hopen dat ik de goede heb gevonden. Een speld die achteraf niet bot of krom blijkt te zijn.” Deze opmerking hoorde ik van een klant die onlangs een medewerker vanwege een carrièreswitch moest ‘vervangen’.
Waar hij eigenlijk naar op zoek was?
Het dak moet je repareren als de zon schijnt. Wat een heerlijk cliché. En het is een cliché, omdat het waar is. Deels.
Mag ik het aanvullen? Repareer het dak als je tijd en zin hebt, zelfs als de zon niet schijnt. Klusjes in huis én veranderingen in de organisatie hebben altijd drie succesfactoren: energie, overtuiging en zelfvertrouwen!
En wat dat oplevert …
Collega Jan noemt het in zijn recente blog Aanbestedingen winnen al de Eerste Wet van Jan: Als de klant jou wil, moet je die de kans geven om je te kunnen kiezen.
Vertragen en versimpelen: het allermoeilijkste wat er is.
In de organisatie kom jij binnen als de kersverse directeur, of je gaat een nieuwe afdeling opzetten. Je beschikt over ervaring en visie. Daarom hebben ze je ook gevraagd. Als een bruisend vat vol ideeën ga je van start.
Meer dan honderd teams heb ik helpen opbouwen, en talloze zelfs jarenlang begeleid. Met mijn twintig jaar ervaring dacht ik alles wel te hebben gezien en meegemaakt, wat er kan spelen in een team. Maar situaties zoals je in deze periode heel veel ziet, zijn ook voor mij nieuw.
Twintig jaar geleden ben ik gestart met mijn trainingsbureau. En al snel had ik mijn eerste klant: een hypotheekshop in Den Haag. Maar toen kwam de vraag …. hoe kom ik aan m’n volgende klanten?
Het staat me nog bij als de dag van gisteren: tien brieven sturen. Gewoon op papier en verzonden met de post.
Aan het begin van het nieuwe jaar ben ik altijd “dwars”. Als een puber: overal lijnrecht tegenin gaan. Dat schept ruimte in mezelf en voldoet blijkbaar aan een behoefte diep van binnen. Misschien ben ik eigenlijk gewoon te conformistisch.
Die eerste week van januari, het zijn mooie dagen om extra dwars te zijn. Mijn dwarse goede voornemens:
Na de zomer gaan we alweer langzaam vooruitkijken naar het vaststellen van de budgetten en jaarplannen. Vaak een kopieeractie vanuit de cijfers voor het lopende jaar, en we zien vanaf januari wel hoe we het gaan halen.
Maar om een echt stabiel budget in elkaar te zetten heb je fundament nodig, in de vorm van een krachtig accountplan.
Veel corporate organisaties willen meer “Ondernemerschap” … zeggen ze. Mijn advies zou zijn: nooit aan beginnen! Lekker met z’n allen blijven hangen in de corporate omgeving waar je bent opgegroeid met alle luxe voorwaarden en de mogelijkheid om een baalweekje te nemen.
Vanuit SalesCultuur proberen we veranderingen op een leuke manier te stimuleren. Neem bijvoorbeeld de salesbeker. Die wordt uitgereikt aan degene die een collega heeft verkocht in een project, de salesfunnel helemaal op orde heeft of een andere mooie salesprestatie heeft geleverd.
Twee jaar geleden waren we bezig met onze nieuwe huisstijl en website. Toen hebben we besloten om het een ‘gezicht’ te geven: een fris gezicht, een frisse uitstraling, een frisse dame …
Past bij SalesCultuur en ook bij sales in het algemeen. Ken je de SalesCultuur-dame al? Kijk even hierboven, of op andere plaatsen van deze website.
(Een blog met een knipoog …)
“Fantastisch, eindelijk weer iets nieuws te verkopen aan mijn klanten.” denkt de accountmanager. “Een prachtige innovatie die aansluit op een jarenlange worsteling van mijn klanten. Uniek en onderscheidend, dus makkelijker te verkopen. Bovendien een mooie aanleiding om afspraken te maken.”
Dus niet!
Sales is toch een beetje stoer doen. Voor je collega’s met wie je in een interne competitie bent verzeild. Richting je manager, om de schijn hoog te houden dat je je zaken voor elkaar hebt. Tegenover je klant, dat je echt een unieke en beproefde oplossing hebt zonder haken en ogen.
In mijn vorige SalesBlog De vrijheid om “Nee” te voelen en te zeggen stipte ik het thema al aan, nu ga ik dieper in op het doorbreken van het patroon:
Waarom zou je aan een traject beginnen als je klant geen urgentie voelt, geen verantwoordelijkheid neemt en er weinig op het spel staat? Ik weet het wel: het bekende gevoel dat je blij bent met business omdat je te weinig hebt. En hoe je het uitvoert zie je later wel weer, of dat zoeken je collega’s maar uit. Binnen is binnen!